Poradniki

Sprawdzam hybrydowe obiektywy Canon dla zawodowców

Krzysztof Basel / 24.06.2025

Według ostatnich badań blisko 68% zawodowych twórców łączy pracę fotograficzną i wideo. Odpowiedzią na ich potrzeby jest seria hybrydowych obiektywów Canon RF: stałoogniskowe f/1.4 oraz zoomy f/2.8. Co potrafią, czym się wyróżniają i dlaczego warto zwrócić na nieco uwagę?

Wraz z rozwojem systemu Canon EOS R, producent konsekwentnie rozbudowuje ofertę obiektywów RF, dostarczając narzędzia spełniające oczekiwania najbardziej wymagających twórców. Szczególne miejsce w tej linii zajmują nowe, hybrydowe obiektywy Canon RF – zaprojektowane z myślą zarówno o fotografii, jak i profesjonalnym wideo.

W ofercie znajdziemy dwie serie: jasne (f/1.4), małe i lekki obiektywy stałoogniskowe oraz potężne, rozbudowane teleobiektywy zoom ze światłem f/2.8. Wszystkie te obiektywy łączą najwyższą jakość obrazu, z precyzyjnym systemem AF, oraz ergonomicznymi rozwiązaniami dla filmowców. Co potrafią te obiektywy? I po co tak naprawdę zostały stworzone skoro zwykłe obiektywy Canon RF, też nadają się do filmowania?

SPRAWDŹ TEŻ: Spytałem fotografów o ich ulubione obiektywy Canon RF

Identyczna konstrukcja w każdym obiektywie

Zacznijmy od tego, co widać gołym okiem. Stałoogniskowe hybrydowe obiektywy Canon RF, słynął z identycznych rozmiarów 76,5 mm (szer.) x 99,3 mm (dł.), wagi (nieco ponad 500 g), a także średnicy gwintu do filtrów (67 mm) czy ogólnej zewnętrznej budowy i solidnego systemu uszczelnień. W przypadku zoomów, wymiary i waga są nieco inne, ale konstrukcje obudowy są niemal identyczne.

Wszystkie obiektywy Canon RF f/1.4 VCM mają identyczne rozmiary, obudowę, średnicę filtra oraz zbliżoną wagę nieco ponad 500 g. Fot. Krzysztod Basel.
Wszystkie obiektywy Canon RF f/1.4 VCM mają identyczne rozmiary, obudowę, średnicę filtra oraz zbliżoną wagę nieco ponad 500 g. Fot. Krzysztod Basel.

To powoduje, że zmieniając obiektywy w czasie pracy, nie musimy się przestawiać na obsługę nowego narzędzia. Wszystkie pierścienie, przełączniki, są ulokowane w tym samym miejscu, co spodoba się także osobom korzystającym z urządzeń typu follow focus. Oprócz tego, obiektywy Canon RF mają system wewnętrznego ogniskowania. Oznacza to, że żaden element obiektywy nie wysuwa się w trakcie zmiany ostrości. Identyczne rozmiary i układ obiektywów, pozwala dowolnie zmieniać obiektywy na gimbalu bez konieczności ciągłej kalibracji urządzenia.

Obiektyw Canon RF 702-00 mm f/2.8 ma niemal identyczne rozmiary i konstrukcję zewnętrzną jak RF 24-105 mm f/2.8.
Obiektyw Canon RF 702-00 mm f/2.8 ma niemal identyczne rozmiary i konstrukcję zewnętrzną jak RF 24-105 mm f/2.8. Fot. Krzysztof Basel.

Stała średnica gwintu filtrów w całej serii obiektywów to także ukłon w stronę filmowców. Nie jest tajemnicą, że wielu twórców wideo, na co dzień, korzysta z filtrów ND, podczas nagrań. A porządne filtry, niepowodujące zafarbu, to spory wydatek. Dzięki zastosowaniu identycznej średnicy możemy korzystać z jednego filtra do każdego obiektywu: bez konieczności stosowania przejściówek, czy kupowania kilku identycznych filtrów tego samego typu.

Wszystkie obiektywy Canon RF f/1.4 mają identyczną średnicę filtr 67 mm, dzięki czemu, możemy korzystać z jednego filtra. Fot. Krzysztof Basel.
Wszystkie obiektywy Canon RF f/1.4 mają identyczną średnicę filtr 67 mm, dzięki czemu, możemy korzystać z jednego filtra. Fot. Krzysztof Basel.

Spójny charakter obrazu

Co chyba nawet ważniejsze, producent zachował także spójność w kwestii reprodukcji kolorów, kontrastu czy bokeh we wszystkich hybrydowych obiektywach Canon RF f/1.4.

Canon RF 20 mm F1.4L V CM — test. Zdjęcie obrobione. Fot. Krzysztof Basel.
Canon RF 20 mm F1.4L V CM — test. Zdjęcie obrobione. Fot. Krzysztof Basel.

Taka jednolitość to coś normalnego wśród profesjonalnych, wielokrotnie droższych obiektywów filmowych. Dlaczego ta cecha jest tak istotna z perspektywy twórców wideo? Identyczne kolory, plastyka, oznaczają spójność opowiadania historii, całego przekazu. Możemy stosować te same parametry dla całego nagrania i w podobny sposób obrabiać kolory, co może znacząco przyspieszyć i uprościć cały proces post produkcji.

Canon EOS R5 Mark II + RF 50 mm f/1.2. Zdjęcie obrobione. Fot. Krzysztof Basel.
Canon EOS R5 Mark II + RF 50 mm f/1.2. Zdjęcie obrobione. Fot. Krzysztof Basel.

 Wysoka jakość zdjęć i filmów już od maksymalnej przysłony

Wielki wyróżnikiem hybrydowych szkieł Canon RF jest wysoka jakość obrazu już od maksymalnie otwartej przysłony. To nie te czasy, kiedy kupując jasny obiektyw, i tak trzeba go było przymknąć o 2 EV, aby obraz był pełen detali. Jasne, jeśli przymkniemy przysłonę do f/2.8, liczba detali w rogach będzie odrobinę większa. Nie jest to jednak wielki skok, a poziom, z którego idziemy w górę, już od samego początku jest świetny. Płacąc za f/1.4, naprawdę ją dostajemy! W przypadku obiektywów f/2.8 jest jeszcze lepiej: tu praktycznie od f/2.8 niemal nie widać różnicy w liczbie detali w rogach i centrum.

Canon RF 20 mm f/1.4 VCM @ f/1.4

Canon RF 20 mm f/1.4 VCM @ f/1.8

Canon RF 20 mm f/1.4 VCM @ f/2.8

Canon RF 20 mm f/1.4 VCM @ f/4

Canon RF 20 mm f/1.4 VCM @ f/5.6

Canon RF 20 mm f/1.4 VCM @ f/8

Canon RF 20 mm f/1.4 VCM @ f/11

Canon RF 20 mm f/1.4 VCM @ f/16

Jasność f/1.4 – złoty środek

W przypadku obiektywów stałoogniskowych Canon RF mamy konstrukcje ze światłem f/1.4. Dlaczego właśnie f/1.4? Bo to złoty środek między f/1.2 a f/1.8 – oferując imponującą plastykę obrazu, ale przy zachowaniu rozsądnych rozmiarów i wagi, z ceną wyraźnie niższą niż wersje f/1.2. Oprócz tego, jasność f/1.4 oferuje całą masę innych zalet:

  • Rewelacyjne rozmycie tła (bokeh) – idealne do portretów, makro, ujęć lifestyle’owych czy filmów dla klienta.
  • Duża swoboda pracy przy słabym oświetleniu – fotografowanie i filmowanie bez użycia lampy, z niskim ISO i bez szumów.
  • Płytka głębia ostrości – pozwala kreatywnie kierować wzrokiem odbiorcy i budować klimat ujęcia.

Przysłona f/1.4 daje twórcom większą elastyczność – niezależnie od tego, czy pracują z aparatem z ręki, na gimbalu czy w studio przy stałym świetle.

Canon RF 20 mm F1.4L V CM — test. Zdjęcie obrobione. Fot. Krzysztof Basel.
Canon RF 20 mm F1.4L V CM — test. Zdjęcie obrobione. Fot. Krzysztof Basel.

Teleobiektywy to prawdziwe woły robocze do zdjęć i filmów

Teleobiektywy zoom Canon RF z serii hybrydowej to modele, które mają unikalne cechy szkieł filmowych. Dzięki unikalnej budowie oferują możliwość pod podpięcia opcjonalnego modułu PowerZoom, który pozwoli na płynne elektroniczne sterowanie ogniskową. Do tego, można do nich podłączyć natywne telekonwertery, które pozwolą nam wydłużyć zasięg obiektywu maksymalnie do 140-400 mm. Mają także wewnętrzny system ogniskowania, pancerną konstrukcję i wydajny system stabilizacji.

Warto zwrócić uwagę, że obiektyw Canon RF 70-200mm f/2.8 L IS USM Z mierzy 88,5 × 199 mm i waży 1115 g. Pod względem ciężkości obiektyw prawie więc nie różni się od standardowej wersji modelu RF 70-200 mm f/2.8, a do tego jest nawet krótszy niż model standardowy w maksymalnie wysuniętej pozycji. Nie można więc powiedzieć, że coś pod tym względem tracimy, a warto też zaznaczyć, że obiektyw ten jest prawie 400 g lżejszy od ostatniej wersji lustrzankowej.

Nowoczesne silniki AF i dobra korekcja oddychania

Hybrydowe obiektywy Canon RF f/1.4, to pierwsza seria szkieł tej marki, wyposażona w nowy rodzaj silników AF. VCM (Voice Coil Motor) to wydajny i czuły silnik AF z napędem liniowym o stosunkowo prostej, bezszczotkowej konstrukcji. Zamiast wykorzystywać ultradźwiękową energię drgań do przesuwania grupy soczewek ustawiających ostrość, wykorzystuje on siłę magnetyczną do szybkiej i płynnej regulacji ostrości. Zespół ustawiania ostrości jest przymocowany do zwoju drutu, który jest umieszczony między magnesami napędowymi. Magnesy napędowe przesuwają się w przód i w tył, aby dostosować położenie pola magnetycznego, które z kolei przesuwa cewkę i zespół ogniskowania liniowo w tubusie obiektywu.

Podobnie jak Nano USM, VCM łączy szybkość i precyzję wymaganą przez profesjonalnych fotografów z płynnym, stabilnym i niemal bezgłośnym autofokusem potrzebnym do nagrywania wideo. Silniki VCM są jednak bardziej wydajne w poruszaniu cięższymi grupami soczewek ostrości, które można znaleźć w obiektywach z większymi maksymalnymi otworami przysłony. Canon RF 35 mm F1.4L VCM był pierwszym obiektywem wyposażonym w silnik autofokusa VCM, który w tym przypadku został sparowany z mniejszym silnikiem Nano USM. Te silniki ustawiania ostrości działają w tandemie, przy czym VCM kontroluje cztery większe soczewki ustawiające ostrość, a Nano USM reguluje pływającą grupę soczewek. Dwie różne grupy soczewek można przesuwać jednocześnie lub niezależnie, a system pływający pomaga tłumić oddychanie ostrości — dzięki czemu idealnie nadaje się do ustawiania ostrości podczas filmowania.

Nowoczesne rozwiązania konstrukcyjne

W hybrydowych obiektywach Canon RF znajdziemy szereg zaawansowanych rozwiązań:

  • Programowalny pierścień sterujący (Control Ring) – pozwala przypisać np. ISO, przysłonę, kompensację ekspozycji;
  • Pierścień bezstopniowej zmiany wartości przysłony – idealny dla filmowców, pozwala płynnie regulować ekspozycję czy głębię ostrości bez skoków;
  • Okrągłe przyciski funkcyjne – ergonomicznie ulokowane, z możliwością zaprogramowania funkcji;
  • Tylny uchwyt filtra wkładanego – do zastosowań fotograficznych i filmowych; zmniejsza ryzyko występowania artefaktów optycznych powodowanych przez przednie filtry.
  • Silniki VCM i Nano USM. Szybki silnik Nano USM w połączeniu z jeszcze szybszym silnikiem cewki głosowej (Voice Coil Motor, VCM) odpowiada za szybką i precyzyjną regulację ostrości.
  • Zredukowany „focus breathing” – brak widocznego „oddalenia kadru” przy zmianie punktu ostrości, co jest kluczowe w filmie.
  • Uszczelnienia serii L – umożliwiających pracę w deszczu i kurzu.
  • Cyfrowa korekcja zniekształceń i winiety – dane z obiektywu są wykorzystywane przez aparat do poprawy obrazu w czasie rzeczywistym, w trybie foto i wideo;
  • Bezstratne połączenie optyki z technologią AI – idealne do dynamicznych sesji zdjęciowych i nagrań 4K/8K oraz wykrywania i śledzenia obiektów;
  • Możliwość podłączenia modułu PowerZoom — pozwoli na płynne elektroniczne sterowanie ogniskową (wyłącznie w zoomach).

Dzięki pełnej integracji z korpusami Canon i nowoczesnym rozwiązaniom twórca może w pełni skupić się na kompozycji i przekazie – bez martwienia się o problemy techniczne. Są to obiektywy stworzone z myślą o długofalowym, intensywnym użytkowaniu – zarówno w terenie, jak i w warunkach studyjnych.

Programowalny pierścień sterujący (Control Ring), pierścień bezstopniowej zmiany wartości przysłony, przyciski funkcyjne, czy uszczelnienia to wyróżniki hybrydowych obiektywów Canon RF. Fot. Krzysztof Basel.
Programowalny pierścień sterujący (Control Ring), pierścień bezstopniowej zmiany wartości przysłony, przyciski funkcyjne, czy uszczelnienia to wyróżniki hybrydowych obiektywów Canon RF. Fot. Krzysztof Basel.

Podsumowanie: dla kogo są hybrydowe obiektywy Canon RF?

Obiektywy Canon RF f/1.4 to idealny wybór dla profesjonalnych fotografów ślubnych, wykonujących portrety, reportaż czy zdjęcia lifestylowe. Obiektywy te od początku były projektowane jako modele hybrydowe, zatem świetnie sprawdzą się także w rękach filmowców i twórców YouTube. Oferują bowiem kinowy charakter, spójność obrazu, świetne rozmycie tła, a także wzorową pracę systemu AF ze śledzeniem obiektów. Dobrze radzą sobie też z korekcją oddychania. Hybrydowe obiektywy Canon RF to szkła dla entuzjastów wymagających legendarnej jakości serii L, ale w dużo mniejszych rozmiarach, wadze i cenie niż obiektywy ze światłem f/1.2. To obiektywy, które łączą to, co najlepsze z dwóch światów – światła i mobilności.

Z kolei teleobiektywy ze światłem f/2.8 to konstrukcje, które wręcz idealnie sprawdzą się w rękach zawodowych filmowców — szczególnie tych, którzy potrzebują dużej uniwersalności i najwyższej jakości obrazu czy pracy AF. Canon RF 24-105mm F2.8L IS USM Z to konstrukcja unikalna, obiektyw pokrywający ogromny zakres ogniskowych, często wykorzystywanych w reportażu, dokumencie, ujęciach ślubnych, czy komercyjnych.  Z kolei Canon RF 70-200mm f/2.8 L IS USM Z to obiektyw nastawiony na realizacje wideo z zakresu sportu, czy przyrody. Pod względem jakości obrazu, jest równie dobry, co jego starsza wersja, ale oferuje dużo więcej możliwości twórcom wideo.

Jedne i drugie, to bez wątpienia obiektywy z wyższej półki cenowej, co powoduje, że nie są to szkła dla każdego. Prawda jest jednak taka, że to jedne z najlepszych obiektywów na rynku. Jeśli zatem szukasz obiektów niemal bez kompromisów, które mają na siebie zarabiać, oferując wzorowe możliwości, seria szkieł hybrydowych Canon RF będzie dla Ciebie. Jeśli jednak szukasz czegoś tańszego albo mniejszego, obiektywów, które są pewnym kompromisem ceny, do jasności i jakości obrazu, sprawdź ofertę obiektywów Canon RF ze światłem f/1.8.

Obiektywy hybrydowe Canon RF – ceny

Canon RF 20mm F1.4L VCM

Canon RF 20mm F1.4L VCM

Sprawdź cenę
Fotoforma
Canon RF 24mm f/1.4 L VCM

Canon RF 24mm f/1.4 L VCM

Sprawdź cenę
Fotoforma
Canon RF 35mm F1.4L VCM

Canon RF 35mm F1.4L VCM

Sprawdź cenę
Fotoforma
Canon RF 50mm f/1.4 L VCM

Canon RF 50mm f/1.4 L VCM

Sprawdź cenę
Fotoforma
Canon RF 24-105mm F2.8L IS USM Z

Canon RF 24-105mm F2.8L IS USM Z

Sprawdź cenę
Fotoforma
Canon RF 70-200mm f/2.8 L IS USM Z

Canon RF 70-200mm f/2.8 L IS USM Z

Sprawdź cenę
Fotoforma

Krzysztof Basel

Dziennikarz, fotograf, twórca wideo z ponad 15-letnim stażem. Szef działu wideo w Spider's Web. Fan nowych technologii i nowych smaków z całego świata. Od lat związany z mediami foto i tech oraz branżą e-commerce. Przez niemal dekadę prowadził największy polski serwis o fotografii Fotoblogia.pl (Wirtualna Polska). Publikował w „Szerokim Kadrze", Digital Camera Polska, czy fotopolis.pl. Pracował też dla takich marek, jak Amazon, Allegro, Ceneo, Netguru, Divante czy TotalMoney.pl. Ceni szczery fotoreportaż, architektoniczny minimalizm, zdjęcia pokazujące prawdziwe życie, ale i intrygujące ujęcia z drona, dzięki którym odkrywa otaczający świat na nowo.

Więcej w kategorii: Poradniki

Poradniki

Zróbmy trochę dymu! Sesja, poradnik i test dymiarki SmokeGENIE

Poradniki

Złota i niebieska godzina w fotografii. Czy to najlepszy czas na zdjęcia?

Poradniki

Zasilanie przy filmowaniu. Jak się za to zabrać?

Rzetelne testy naszych specjalistów

Testy

3 Legged Thing Punks 2.0 – sprawdzamy nowe zbuntowane statywy

Poradniki

3 powody, dlaczego warto wybrać karty pamięci Angelbird

Testy

4 powody, dla których Fujifilm X-T4 to mistrz uniwersalności

Zapisz się do newslettera
i bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera