Aparat Canon EOS R3 + adapter Canon EOS R Mount EF-EOS R + obiektyw Sigma 24-70 mm f/2.8 A DG OS HSM - Canon
tymczasowo niedostępny
- _sticker-label-4662_
Aparaty bezlusterkowce to cyfrowe aparaty kompaktowe z wymienną optyką. Jest to produkt stosunkowo nowy, ale zdobywający coraz większą popularność wśród fotografów. Ich atutem są małe rozmiary i waga dzięki temu, że ich obudowa nie musi zawierać lustra oraz wizjera optycznego z pryzmatem. Jednocześnie aparaty te mają dużą matrycę w porównaniu z kompaktami. Typowy aparat bezlusterkowiec ma zatem zdecydowanie lepszą od aparatu kompaktowego plastykę obrazu oraz niższy poziom szumów. Ponadto łatwiej można w nim uzyskać niską głębię ostrości i lepiej współpracuje z optyką.
Z wyglądu aparaty bezlusterkowce mogą przypominać małą wersję lustrzanek lub być eksperymentem stylistycznym, o który można się pokusić ze względu na zalety nowej technologii. Atutem tych drugich są jeszcze mniejsze gabaryty i możliwość wygodnego schowania w kieszeni.
tymczasowo niedostępny
tymczasowo niedostępny
tymczasowo niedostępny
tymczasowo niedostępny
tymczasowo niedostępny
przedsprzedaż
Magazyn dostawcy
Magazyn dostawcy
przedsprzedaż
Przedsprzedaż
Magazyn dostawcy
Magazyn dostawcy
tymczasowo niedostępny
dostępny
24 godziny
Jeśli dopiero zaczynasz przygodę z fotografią, może być uciążliwy, wybór lustrzanka czy bezlusterkowiec? Próbując dowiedzieć się, który typ jest dla Ciebie najlepszy. Oto, jak działa aparat bezlusterkowiec i co odróżnia ją od jej lustrzanych odpowiedników.
Jak sama nazwa wskazuje, aparat bezlusterkowy to taki, który nie wymaga lustra, kluczowego elementu lustrzanki cyfrowej (skrót od Digital Single Lens Reflex, słowo „refleks” odnoszące się do odbijającej natury lustra). Lustro w lustrzance cyfrowej odbija go od wizjera optycznego. W aparacie bezlusterkowym nie ma wizjera optycznego. Zamiast tego czujnik obrazowania jest cały czas wystawiony na działanie światła. Zapewnia to cyfrowy podgląd obrazu na tylnym ekranie LCD lub w elektronicznym wizjerze (EVF). Aparaty bezlusterkowe nazywane są „bezlusterkowcami”, a lustrzanki nie są nazywane „lustrzanymi”, ponieważ są na drugim miejscu.
Teraz termin „bezlusterkowiec” jest nieco mylący. Tak naprawdę nie używano go do czasu pojawienia się bezlusterkowych aparatów cyfrowych z wymiennymi obiektywami, ale w wielu stylach aparatów brakuje lustra. Technicznie rzecz jasna, podobnie jak dalmierz Leica, to aparat typu „lustro”. Jednak termin „bezlusterkowiec” jest na ogół używany do opisania cyfrowych aparatów z wymiennymi obiektywami (ILC), które albo mają elektroniczne wizjery, albo po prostu nie mają wizjera, i właśnie w ten sposób będziemy go tutaj używać.
Bez dużego pudełka na lusterka zajmującego miejsce w korpusie aparatu, bezlusterkowce mogą być znacznie mniejsze niż ich odpowiedniki DSLR. Pierwotnie popularne wśród początkujących i zwykłych fotografów, aparaty bezlusterkowe stały się popularne wśród profesjonalistów, ponieważ oferują dodatkowe zalety, których nie można znaleźć w lustrzankach cyfrowych.
Pamiętaj, że tylko dlatego, że aparat jest mniejszy, nie oznacza, że będzie nim obiektyw. Obiektyw 300 mm na pełnoklatkowej lustrzance cyfrowej będzie mniej więcej tego samego rozmiaru w pełnoklatkowym aparacie bezlusterkowym.
Mniejsze formaty czujników mogą jednak uchodzić za mniejsze. Micro Four Thirds, pionierski format bezlusterkowy opracowany wspólnie przez Olympus i Panasonic, ma współczynnik kadrowania 2x w porównaniu do pełnej klatki, więc obiektyw 150 mm da pole widzenia o pełnej klatce równe 300 mm - ale bez luzu. Większe czujniki dają jednak lepszą jakość obrazu, więc istnieje kompromis.
Podobnie jak lustrzanki, bezlusterkowce używają bagnetowego mocowania do mocowania różnych obiektywów. Ogólnie rzecz biorąc, każdy producent ma własny uchwyt, chociaż Micro Four Thirds są wspólne dla Panasonic, Olympus i kilku specjalnych graczy, takich jak producent dronów DJI i producent kamer kinowych Blackmagic Design. Pełnoklatkowy uchwyt Leica L jest również używany przez Panasonic i Sigma. Nikon, Canon i Sony mają unikalne mocowania, które nie są udostępniane innym producentom. Oznacza to, że nie można używać obiektywu Canon na korpusie Nikon i odwrotnie.
Jedną z ciekawszych cech kamer bezlusterkowych jest to, że odległość do tyłu kołnierza (odległość między mocowaniem obiektywu a czujnikiem) jest znacznie mniejsza niż w lustrzance cyfrowej. Umożliwia to podłączenie szerokiej gamy obiektywów producentów lustrzanek cyfrowych dzięki adapterom. W ten sposób często poświęcasz trochę wydajności, ale może to być ogromną korzyścią dla fotografów z istniejącym zestawem obiektywów.
Wczesne wizjery elektroniczne były uważane za znacznie gorsze od ich odpowiedników optycznych, ale w ostatnich latach zmieniło się to dramatycznie. Dzięki rozdzielczości do 5,7 miliona pikseli i częstotliwości odświeżania wynoszącej nawet 120 klatek na sekundę w najlepszych aparatach bezlusterkowych, EVF są ostrzejsze i bardziej responsywne, wypełniając lukę w optycznych wizjerach. Co więcej, EVF oferują wiele opcji dostosowywania, których po prostu nie można mieć w wizjerze optycznym. Różnią się one w zależności od aparatu, ale mogą obejmować między innymi możliwość wyświetlania zaawansowanych pomocy ekspozycji, takich jak histogram lub monitor kształtu fali, bezpośrednio w wizjerze.
Wizjer EVF może również dokładnie pokazać, jak będzie wyglądać Twój obraz - od ekspozycji po głębię pola i balans bieli - przed zrobieniem zdjęcia, pomagając szybko i łatwo wybrać ustawienia w porównaniu z metodą zgadywania i sprawdzania wizjer optyczny.
Wreszcie EVF działają w trybie wideo, podczas gdy optyczny wizjer lustrzanki cyfrowej jest tutaj bezużyteczny. Wideo wymaga stałej ekspozycji czujnika, więc lustrzanka musi być w trybie podglądu na żywo, aby wideo w ogóle działało. Jest to jeden z powodów, dla których bezlusterkowce są lepsze do wideo niż lustrzanki cyfrowe.
Pierwsze bezlusterkowce miały dość żałosny autofocus, ale dzisiejsze modele w większości dogoniły lustrzanki - i pod pewnymi względami je wyprzedziły.
Podczas gdy (większość) aparatów bezlusterkowatych nie ma już powolnego i nieporęcznego autofokusa, niektóre lustrzanki nadal oferują wyższą wydajność w słabym świetle. Aparaty bezlusterkowe równoważą go jednak z innymi funkcjami, takimi jak wykrywanie oczu i inteligentne śledzenie obiektów. Firma Sony jest liderem w tej dziedzinie dzięki systemowi Real-Time Eye AF, ale prawie każdy producent bezlusterkowców oferuje pewne wykrywanie oczu.
Podczas gdy aparaty bezlusterkowe mogą w przyszłości przewyższać lustrzanki cyfrowe pod względem wydajności AF, jednym z obszarów, w którym prawdopodobnie zawsze będzie im brakować, jest żywotność baterii. Tam, gdzie żywotność baterii lustrzanki cyfrowej można zmierzyć w tysiącach ekspozycji, wiele aparatów bezlusterkowych ma problem z uzyskaniem 400 zdjęć na jednym ładowaniu. Ze względu na zawsze włączony czujnik i wyświetlacz LCD lub EVF, aparaty bezlusterkowe spalają baterie znacznie szybciej niż lustrzanki cyfrowe. Poprawa wydajności pomogła, ale całodzienna żywotność lustrzanek cyfrowych pozostaje dużą zaletą dla niektórych fotografów, szczególnie tych, którzy zajmują się sportem lub innymi wydarzeniami na żywo.
Aparaty bezlusterkowe nie są z natury lepsze ani gorsze od lustrzanek cyfrowych, chociaż mają zalety w niektórych obszarach (np. wideo) i wady w innych (np. żywotność baterii). Ostatecznie sprowadza się to do tego, jaki typ aparatu najlepiej odpowiada Twoim potrzebom, czy to na rodzinne wakacje, czy na profesjonalne sesje mody. Aparaty bezlusterkowe, szczególnie te bardziej kompaktowe, są doskonałym wyborem dla zwykłych fotografów, którym nie przeszkadza krótsza żywotność baterii i którzy chcą aparatu, który można łatwo zabrać ze sobą. Dla bardziej zaawansowanych użytkowników jest to raczej podrzucenie, ale przed podjęciem decyzji należy jasno określić swoje potrzeby.