Testy

Sony FE 24-50 mm f/2.8 G to uniwersalny zoom marzeń? Recenzja

Krzysztof Basel / 21.02.2024

Sony FE 24-50 mm f/2.8 G jest mały, leciutki, ale do tego jasny, zaawansowany technicznie i ma niezłą cenę. Czego więcej nam trzeba? Sprawdzamy w praktyce.



Nowy zoom Sony FE 24–50 mm F2.8 G zapowiada się na naprawdę interesujące uzupełnienie oferty szkieł Sony E. Ma zapewnia wyraźnie lepszą jakość zdjęć i filmów jak zoomy amatorskie, jest od nich jaśniejszy (stałe f/2.8), a przy tym naprawdę kompaktowy. Ten uniwersalny standard powinien idealnie pasować do takich pełnoklatkowych korpusów jak Sony A7C II czy A7CR, czy nawet jako budżetowa alternatywa do Sony A7 III.

Sony FE 24-50 mm f/2.8 G – test

Sony 24-50 mm f/2.8 waży zaledwie 440 g, ma 92,3 mm długości, a średnica filtra wynosi 67 mm. Niestety, jest to długość przy 50 mm — jeśli zmienimy ogniskową do 24 mm, obiektyw się wyraźnie wydłuży. W środku znajdziemy 11-listkową przysłonę kołową. W układzie optycznym zastosowano cztery soczewki asferyczne i dwie soczewki ze szkła ED (o bardzo małej dyspersji). Umożliwiły one między innymi osłabienie aberracji chromatycznej. Minimalna odległość od obiektu przy najszerszym kącie wynosi 0,19 m, a maksymalne powiększenie 0,30×.

Zoom jest zabezpieczony przed kurzem i wilgocią, a przednia soczewka ma powłokę fluorową, co ma ułatwić utrzymanie jej w czystości. Obudowa jest dosyć prosta, ale jednak bardziej rozbudowana niż w przypadku szkieł zupełnie podstawowych. Mamy tu zatem przycisk blokady ostrości i pierścień przysłony z dźwignią zmiany płynnej pracy.

Za pracę AF odpowiadają dwa silniki liniowe, co zapewnia szybkie, dokładne i ciche ustawianie oraz śledzenie ostrości. W przypadku podłączenia z aparatem Sony A9 III obiektyw umożliwia zdjęcia seryjne z szybkością nawet do 120 kl./s i ciągłością śledzenia AF/AE, także w 4K 120p.  Zgodność ze wbudowanym w korpus systemem stabilizacji obrazu Active Mode pozwoli nagrać stabilne ujęcia nawet idącemu użytkownikowi. Obiektyw obsługuje też funkcję kompensacji zmian kąta widzenia podczas regulacji ostrości, poprawiającą ekspresję ujęć filmowych. W uzyskaniu dużej ekspresji pomaga też system Linear Response MF, pozwalający na intuicyjną ręczną regulację ostrości.

Sony FE 24-50 mm f/2.8 G — zdjęcia przykładowe

Wszystkie zdjęcia tu pokazane są prosto z aparatu w formacie HIF (JPEG). W czasie testów nie miałem jak zastosować korekcji zdjęć RAW. Pełne rozdzielczości, można pobrać tutaj.

Sony FE 24-50 mm f/2.8 G + Sony A9 III (HIF/JPEG) bez obróbki. Fot. Krzysztof Basel.

Sony FE 24-50 mm f/2.8 G + Sony A9 III (HIF/JPEG) bez obróbki. Fot. Krzysztof Basel.

Sony FE 24-50 mm f/2.8 G + Sony A9 III (HIF/JPEG) bez obróbki. Fot. Krzysztof Basel.

Sony FE 24-50 mm f/2.8 G + Sony A9 III (HIF/JPEG) bez obróbki. Fot. Krzysztof Basel.

Sony FE 24-50 mm f/2.8 G + Sony A9 III (HIF/JPEG) bez obróbki. Fot. Krzysztof Basel.

Sony FE 24-50 mm f/2.8 G + Sony A9 III (HIF/JPEG) bez obróbki. Fot. Krzysztof Basel.

Sony FE 24-50 mm f/2.8 G + Sony A9 III (HIF/JPEG) bez obróbki. Fot. Krzysztof Basel.

Sony FE 24-50 mm f/2.8 G + Sony A9 III (HIF/JPEG) bez obróbki. Fot. Krzysztof Basel.

Sony FE 24-50 mm f/2.8 G + Sony A9 III (HIF/JPEG) bez obróbki. Fot. Krzysztof Basel.

Sony FE 24-50 mm f/2.8 G + Sony A9 III (HIF/JPEG) bez obróbki. Fot. Krzysztof Basel.

Sony FE 24-50 mm f/2.8 G + Sony A9 III (HIF/JPEG) bez obróbki. Fot. Krzysztof Basel.

Sony FE 24-50 mm f/2.8 G + Sony A9 III (HIF/JPEG) bez obróbki. Fot. Krzysztof Basel.

Sony FE 24-50 mm f/2.8 G + Sony A9 III (HIF/JPEG) bez obróbki. Fot. Krzysztof Basel.

Sony FE 24-50 mm f/2.8 G + Sony A9 III (HIF/JPEG) bez obróbki. Fot. Krzysztof Basel.

Sony FE 24-50 mm f/2.8 G + Sony A9 III (HIF/JPEG) bez obróbki. Fot. Krzysztof Basel.

Sony FE 24-50 mm f/2.8 G + Sony A9 III (HIF/JPEG) bez obróbki. Fot. Krzysztof Basel.

Sony FE 24-50 mm f/2.8 G + Sony A9 III (HIF/JPEG) bez obróbki. Fot. Krzysztof Basel.

Sony FE 24-50 mm f/2.8 G + Sony A9 III (HIF/JPEG) bez obróbki. Fot. Krzysztof Basel.

Sony FE 24-50 mm f/2.8 G + Sony A9 III (HIF/JPEG) bez obróbki. Fot. Krzysztof Basel.

Sony FE 24-50 mm f/2.8 G + Sony A9 III (HIF/JPEG) bez obróbki. Fot. Krzysztof Basel.

Sony FE 24-50 mm f/2.8 G + Sony A9 III (HIF/JPEG) bez obróbki. Fot. Krzysztof Basel.

Sony FE 24-50 mm f/2.8 G + Sony A9 III (HIF/JPEG) bez obróbki. Fot. Krzysztof Basel.

Sony FE 24-50 mm f/2.8 G + Sony A9 III (HIF/JPEG) bez obróbki. Fot. Krzysztof Basel.

Sony FE 24-50 mm f/2.8 G + Sony A9 III (HIF/JPEG) bez obróbki. Fot. Krzysztof Basel.

Sony FE 24-50 mm f/2.8 G + Sony A9 III (HIF/JPEG) bez obróbki. Fot. Krzysztof Basel.

Sony FE 24-50 mm f/2.8 G + Sony A9 III (HIF/JPEG) bez obróbki. Fot. Krzysztof Basel.

Sony FE 24-50 mm f/2.8 G + Sony A9 III (HIF/JPEG) bez obróbki. Fot. Krzysztof Basel.

Sony FE 24-50 mm f/2.8 G + Sony A9 III (HIF/JPEG) bez obróbki. Fot. Krzysztof Basel.

Sony FE 24-50 mm f/2.8 G + Sony A9 III (HIF/JPEG) bez obróbki. Fot. Krzysztof Basel.

Sony FE 24-50 mm f/2.8 G + Sony A9 III (HIF/JPEG) bez obróbki. Fot. Krzysztof Basel.

Sony FE 24-50 mm f/2.8 G + Sony A9 III (HIF/JPEG) bez obróbki. Fot. Krzysztof Basel.

Sony FE 24-50 mm f/2.8 G + Sony A9 III (HIF/JPEG) bez obróbki. Fot. Krzysztof Basel.

Sony FE 24-50 mm f/2.8 G + Sony A9 III (HIF/JPEG) bez obróbki. Fot. Krzysztof Basel.

Sony FE 24-50 mm f/2.8 G + Sony A9 III (HIF/JPEG) bez obróbki. Fot. Krzysztof Basel.

Aberracja i winieta na 24 i 50 mm

24 mm @ f/2.8 | Sony FE 24-50 mm f/2.8 G + Sony A9 III (HIF/JPEG) bez obróbki.

24 mm @ f/4 | Sony FE 24-50 mm f/2.8 G + Sony A9 III (HIF/JPEG) bez obróbki.

24 mm @ f/5.6 | Sony FE 24-50 mm f/2.8 G + Sony A9 III (HIF/JPEG) bez obróbki.

24 mm @ f8 | Sony FE 24-50 mm f/2.8 G + Sony A9 III (HIF/JPEG) bez obróbki.

24 mm @ f/11 | Sony FE 24-50 mm f/2.8 G + Sony A9 III (HIF/JPEG) bez obróbki.

24 mm @ f/16 | Sony FE 24-50 mm f/2.8 G + Sony A9 III (HIF/JPEG) bez obróbki.

24 mm @ f/22 | Sony FE 24-50 mm f/2.8 G + Sony A9 III (HIF/JPEG) bez obróbki.

50 mm @ f/2.8 | Sony FE 24-50 mm f/2.8 G + Sony A9 III (HIF/JPEG) bez obróbki.

50 mm @ f/4 | Sony FE 24-50 mm f/2.8 G + Sony A9 III (HIF/JPEG) bez obróbki.

50 mm @ f/5.6 | Sony FE 24-50 mm f/2.8 G + Sony A9 III (HIF/JPEG) bez obróbki.

50 mm @ f/8 | Sony FE 24-50 mm f/2.8 G + Sony A9 III (HIF/JPEG) bez obróbki.

50 mm @ f/11 | Sony FE 24-50 mm f/2.8 G + Sony A9 III (HIF/JPEG) bez obróbki.

50 mm @ f/16 | Sony FE 24-50 mm f/2.8 G + Sony A9 III (HIF/JPEG) bez obróbki.

50 mm @ f/22 | Sony FE 24-50 mm f/2.8 G + Sony A9 III (HIF/JPEG) bez obróbki.

Bokeh i rozmycie tła

Sony FE 24-50 mm f/2.8 G + Sony A9 III (HIF/JPEG) bez obróbki. Fot. Krzysztof Basel.

Sony FE 24-50 mm f/2.8 G + Sony A9 III (HIF/JPEG) bez obróbki. Fot. Krzysztof Basel.

Sony FE 24-50 mm f/2.8 G + Sony A9 III (HIF/JPEG) bez obróbki. Fot. Krzysztof Basel.

Sony FE 24-50 mm f/2.8 G + Sony A9 III (HIF/JPEG) bez obróbki. Fot. Krzysztof Basel.

Sony FE 24-50 mm f/2.8 G + Sony A9 III (HIF/JPEG) bez obróbki. Fot. Krzysztof Basel.

Sony FE 24-50 mm f/2.8 G + Sony A9 III (HIF/JPEG) bez obróbki. Fot. Krzysztof Basel.

Sony FE 24-50 mm f/2.8 G + Sony A9 III (HIF/JPEG) bez obróbki. Fot. Krzysztof Basel.

Sony FE 24-50 mm f/2.8 G + Sony A9 III (HIF/JPEG) bez obróbki. Fot. Krzysztof Basel.

Sony FE 24-50 mm f/2.8 G + Sony A9 III (HIF/JPEG) bez obróbki. Fot. Krzysztof Basel.

Sony FE 24-50 mm f/2.8 G + Sony A9 III (HIF/JPEG) bez obróbki. Fot. Krzysztof Basel.

Detale na 24 i 50 mm

24 mm f/4

24 mm f/5.6

24 mm f/8

24 mm f/11

24 mm f/16

50 mm f/2.8

50 mm f/4

50 mm f/5.6

50 mm f/8

50 mm f/11

50 mm f/16

50 mm f/22

Sony FE 24-50 mm f/2.8 G — cena

Sony FE 24-50 mm f/2.8 G

Sony FE 24-50 mm f/2.8 G

Sprawdź cenę
Fotoforma

Krzysztof Basel

Dziennikarz, fotograf, twórca wideo z ponad 15-letnim stażem. Szef działu wideo w Spider's Web. Fan nowych technologii i nowych smaków z całego świata. Od lat związany z mediami foto i tech oraz branżą e-commerce. Przez niemal dekadę prowadził największy polski serwis o fotografii Fotoblogia.pl (Wirtualna Polska). Publikował w „Szerokim Kadrze", Digital Camera Polska, czy fotopolis.pl. Pracował też dla takich marek, jak Amazon, Allegro, Ceneo, Netguru, Divante czy TotalMoney.pl. Ceni szczery fotoreportaż, architektoniczny minimalizm, zdjęcia pokazujące prawdziwe życie, ale i intrygujące ujęcia z drona, dzięki którym odkrywa otaczający świat na nowo.

Więcej w kategorii: Testy

Poradniki

Zróbmy trochę dymu! Sesja, poradnik i test dymiarki SmokeGENIE

Testy

Zhiyun Molus X60 i X100: testujemy kompaktowy system oświetlenia LED

Testy

Zhiyun Crane 2S – recenzja. Gimbal legenda w nowej odsłonie

Rzetelne testy naszych specjalistów

Testy

3 Legged Thing Punks 2.0 – sprawdzamy nowe zbuntowane statywy

Poradniki

3 powody, dlaczego warto wybrać karty pamięci Angelbird

Testy

4 powody, dla których Fujifilm X-T4 to mistrz uniwersalności

Zapisz się do newslettera

i bądź na bieżąco