System obiektywów Sony E to nie tylko rewelacyjne szkła dla profesjonalistów. Firma Sony ma w swojej ofercie także obiektywy przystępne cenowo, które mają wiele do zaoferowania. Oto one. Tanie i dobre obiektywy Sony E do pełnoklatkowych bezlusterkowców Sony Alpha.
Zaraz ktoś pewnie powie, że obiektyw za 2 lub 3 tys. to nie jest obiektyw tani. Tania to była plastikowa „pięćdziesiątka” Canona za 500 zł. Była, ale czasy szkieł w cenie wymiany akumulatora w rocznym iPhonie a minęły, czy tego chcemy, czy nie. Dzisiaj wiele najwyższej klasy obiektywów kosztuje po kilka, a nawet kilkanaście tysięcy złotych. Dzisiaj tani obiektyw to konstrukcja do 3-4 tysięcy złotych. I właśnie takie szkła możemy także znaleźć w ofercie firmy Sony, chociaż jest też szkło za mniej niż 1000 zł.
W tym zestawieniu skupiłem się wyłącznie na obiektywach Sony FE, czyli modelach systemu Sony E stworzonych z myślą o pracy z pełnoklatkowymi bezlusterkowcami. Oczywiście można je także podpiąć pod korpusy Sony z matrycą APS-C, licząc się z odpowiednim ekwiwalentem ogniskowej. W osobnych artykułach przedstawię także inne obiektywy do Sony E, na przykład firm trzecich czy szkła do aparatów APS-C.
Sony FE 50 mm f/1.8 – tani i dobry obiektyw na początek
To klasyczna tania „pięćdziesiątka” do systemu Sony E. Za mniej niż 1000 zł otrzymujemy nieduże, lekkie szkło, które jest jasne (f/1.8) i oferuje bardzo dobrą jakość obrazu. Testy tego obiektywu pokazują, że może nie jest to mistrz jakości wykonania, ale ma cichy autofokus, małą aberrację chromatyczną i ładne rozmycie tła.
Sony FE 50 mm f/1.8 to dobre szkło dla wielu twórców, a w szczególności osób, które mają kitowy obiektyw i szukają swojej pierwszej, jasnej „stałki”, która nie będzie droga. Obiektyw Sony FE 50 mm f/1.8 to naturalny kandydat w tym systemie. Dobrze sprawdzi się w szczególności przy zdjęciach portretowych czy fotografii nocnej.
Jeśli twoją pasją jest fotografia portretowa, zainteresuj się niedrogim obiektywem Sony FE 85 mm f/1.8. Szkła ma klasyczną, portretową ogniskową. Jest jasne (f/1.8), oferuje piękne rozmycie tła, gładki, naturalny efekt bokeh (9-listkowa przysłona kołowa) i cichy, celny autofokus. Do tego nie aberruje, ma znikomą dystorsję. W idealny sposób łączy mobilność, jakość obrazu oraz rozsądną cenę.
Słabsze punkty? Jak w wielu niedrogich obiektywach na pełną klatkę, trzeba się liczyć ze sporą winietą przy maksymalnie otwartej przysłonie z aparatem pełnoklatkowym Kiedy jednak podepniemy Sony FE 85 mm f/1.8 do korpusu APS-C, wtedy sytuacja wygląda dużo lepiej, a winieta nie doskwiera. O ile komuś winieta rzeczywiście przeszkadza.
Sony FE 35 mm f/1.8 – klasyka w najlepszym wydaniu
Najnowsze i dla wielu najciekawsze szkło w tym zestawieniu. Obiektyw 35 mm f/1.8 to klasyka, a modeli o identycznych lub zbliżonych parametrach jest w systemie Sony E sporo. Mimo to Sony FE 35 mm f/1.8 wyróżnia się na ich tle.
Obiektyw jest nieduży, lekki, ale solidnie wykonany i uszczelniony, czym zyskuje na tle wielu tanich konkurentów. Dobrze radzi sobie z dystorsją, oraz pracą pod światło. Jest jasny i gwarantuje piękne rozmycie tła. AF pracuje szybko i celnie. A przede wszystkim, ma wspaniałą plastykę i daje zdjęcia o wysokiej jakości. To wszystko za mniej niż 3000 zł. Czy ten obiektyw ma jakieś wady? Potencjalnym mankamentem jest spora winieta, oraz aberracja widoczna w na krawędziach. Nie są to jednak problemy, od których są wolne inne konstrukcje tego typu. Obie można też dosyć łatwo wyeliminować na etapie postprodukcji. Jeśli zatem szukasz uniwersalnego, jasnego i mobilnego szkła wysokiej jakości to Sony FE 35 mm f/1.8 powinien być strzałem w dziesiątkę!
Sony FE 24-105 mm f/4 G – uniwersalny obiektyw na każdą okazję
Sony FE 24-105 mm f/4 G to jeden z najbardziej uniwersalnych obiektywów do systemu Sony E. Jest stosunkowo nieduży, jak na swój zakres ogniskowych, ma stałe światło (f/4), oferuje wysoką jakość obrazu, uszczelnioną konstrukcję, szybki i cichy AF oraz dobrą cenę jak na sprzęt tej klasy.
Obiektyw doskonale nadaje się do fotografowania krajobrazów, jak również do zdjęć portretowych. Wbudowana stabilizacja preferuje go także do nagrywania filmów. Bardzo dobry kandydat na jedno, uniwersalne szkło na każdą okazję, a w szczególności, do zabrania w podróż.
Plusy
Uniwersalny zakres ogniskowych
Stałe światło f/4
Nieduże rozmiary i waga jak na tego typu konstrukcję
Solidne wykonanie i uszczelniona konstrukcja
System stabilizacji obrazu
Szybki i cichy AF
Świetna jakość obrazu przez cały zakres ogniskowych
Dziennikarz, fotograf, twórca wideo z ponad 15-letnim stażem. Szef działu wideo w Spider's Web. Fan nowych technologii i nowych smaków z całego świata. Od lat związany z mediami foto i tech oraz branżą e-commerce. Przez niemal dekadę prowadził największy polski serwis o fotografii Fotoblogia.pl (Wirtualna Polska). Publikował w „Szerokim Kadrze", Digital Camera Polska, czy fotopolis.pl. Pracował też dla takich marek, jak Amazon, Allegro, Ceneo, Netguru, Divante czy TotalMoney.pl. Ceni szczery fotoreportaż, architektoniczny minimalizm, zdjęcia pokazujące prawdziwe życie, ale i intrygujące ujęcia z drona, dzięki którym odkrywa otaczający świat na nowo.