Oto 5 ważnych elementów, na które warto zwrócić uwagę, jeśli chcesz robić lepsze relacje na żywo.
Streamować można od ręki z poziomu smartfona, jednak musisz liczyć się z tym, że jakość i pomysł na transmisję online mogą wywindować atrakcyjność Twojego streamu znacznie wyżej. Jeśli chcesz to osiągnąć, dopilnuj pięciu rzeczy, o którym mówię w niniejszym wpisie.
Scenariusz
Uważasz, że czegoś brakuje w Twojej transmisji? Niby jest fajnie, ale widzów jakoś nie przybywa? Myślisz zatem o inwestycji w lepszą kamerę lub audio? Zanim przejdziemy do elementów sprzętowych, skupmy się na chwilę na podstawach.Scenariusz! Od tego trzeba zacząć. Żadne zmiany w setupie technicznym nie będą miały znaczenia, jeśli content, który produkujesz, jest mało atrakcyjny dla widza. I przez mało atrakcyjny mam na myśli sposób podania treści, a nie jej zawartość.
Przed następną relacją na żywo proponuję małe ćwiczenie na rozruszanie szarych komórek. Usiądź z kartką i dokładnie przemyśl plan transmisji. Zastanów się, w jakiej kolejności ułożyć wszystkie treści podczas live’a. Od czego zaczynasz steram? Czy masz o czym mówić w oczekiwaniu na zebranie widzów? Jak długo live będzie trwał? Jeśli podczas streamingu mają pojawić się materiały wideo lub foto, to kiedy chcesz je pokazać? Spisz wszystko w punktach… trochę jak pod wypowiedź na ustnej maturze.
Po spisaniu zrób sobie przerwę, spacer, kawę. Wróć do tego po czasie. Przeczytaj i sprawdź, czy wszystko jest takie, jak powinno być. A co najważniejsze, czy samemu chciałbyś lub chciałabyś coś takiego obejrzeć.Scenariusz to również fajne koło ratunkowe podczas samej transmisji. Kiedy coś wybije Cię z rytmu, rzut oka na scenariusz i już wiesz co będzie dalej.
Mikser wideo
No dobra, skupmy się teraz na sprzęcie. Jednym z elementów, który naprawdę fajnie podniesie jakość Twojej transmisji będzie streaming z użyciem kilku kamer/źródeł obrazu. Moim zdaniem jeden z podstawowych elementów, który pozwoli podnieść jakość wizualną Twoich transmisji. A żeby to zrealizować, potrzebujesz miksera wideo.
Co to takiego ten mikser? W dużym uproszczeniu jest to urządzenie, do którego można podłączyć kilka źródeł obrazu, np. 2 kamery, komputer, tablet etc., a następnie za pomocą fizycznych przycisków wybrać, które z tych urządzeń będzie widoczne dla widza.W ten sposób Twoje domowe lub firmowe studio może znacznie zbliżyć się jakością realizacji do tego, co na co dzień widzisz w telewizji. Prowadzenie transmisji z użyciem 2 lub 3 kamer nie będzie już dla Ciebie problemem.
Miksery takie jak ATEM Mini to nie tylko zwykły przełącznik do urządzeń. Oferują one zdecydowanie więcej. Korzystając z bezpłatnego oprogramowania od Blackmagic Design (ATEM Software Control), zyskujesz dostęp do zaawansowanych opcji audio, dodawania grafik, tworzenia podpisów czy nawet kluczowania z green screena.
Światło to element, który diametralnie może zmienić to, w jaki sposób ludzie widzą Cię w internecie. Żadna kamera, nawet najdroższa, nie poprawi Twojego obrazu, dopóki nie zainwestujesz w odpowiednie oświetlenie. Film oraz streaming, podobnie jak fotografia, od strony technicznej są niczym innym jak malowaniem światłem. Dlatego, zanim zainwestujesz w lepszą kamerę spróbuj, powalczyć ze światłem.
Nie wiesz, od czego zacząć? To proste – wyposaż się w światło podstawowe, którego głównym zadaniem będzie prawidłowe oświetlenie osób występujących przed kamerą. Do tego celu dobrze sprawdzą się lampy światła ciągłego GlareOne 600D lub GlareOne 1500D. Lampy posiadają płynną regulację mocy, dzięki czemu fajnie sprawdzą się zarówno w małym, jak i dużym pomieszczeniu. Koniecznie dokup do nich softbox, który da miękkie światło. Fajną alternatywą jest też zestaw lamp Quadralite Thea, o którym więcej opowiadał Jacek Sopotnicki.
Najlepiej ustawić ją pod kątem 45 stopni od kamery. Czyli trochę z boku naszej sceny. W ten sposób dobrze oświetlisz jedną stronę filmowanej sceny. Druga strona natomiast pozostanie lekko w cieniu. Stworzy to nam atrakcyjny dynamiczny obraz, na który po prostu dobrze się patrzy. Oczywiście możesz z tym światłem eksperymentować i szukać ciekawszego według Ciebie oświetlenia.
Słabą jakość obrazu można „przykryć” dobrymi ustawieniami dźwięku. Twoi widzowie będą w stanie wybaczyć złej jakości obraz. Jednak uwierz mi, że jeśli audio będzie złe, to bardzo szybko znajdą krzyżyk zamykający kartę z Twoją transmisją. Co w zasadzie oznacza dobre audio? Cóż, jest to ciężkie do uchwycenia. Dla każdego ten termin może oznaczać coś innego. Dla mnie w tym wypadku chodzi o dobrze słyszalny głos, który się nie zrywa. Taki, który ma odpowiedni poziom głośności i czułości mikrofonu. Nie zbiera niepotrzebnych szumów i dźwięków z tła.
Zdecydowanie unikaj wszystkich mikrofonów wbudowanych w urządzenia. Aby osiągnąć lepsze audio w domowych warunkach, warto postawić na jedno z dwóch rozwiązań: mikrofon krawatowy lub mikrofon USB.
Mikrofon krawatowy wpięty bezpośrednio do kamery powinien dać Ci naprawdę fajnej jakości dźwięk (np. Rode Lavalier Go). Pamiętaj, tylko żeby w kamerze lub aparacie czułość wejścia mikrofonowego przestawić na manualną i samemu ją dostosować. Niestety nie ma tutaj złotego środka. Konieczne będzie ustawienie tego metodą prób i błędów na słuch. Jednak na 100% czas poświęcony na dostosowanie audio odpłaci Ci ogromnym skokiem jakościowym Twojego dźwięku. Czasem problemem w mikrofonach krawatowych może być…kabel. A dokładniej to, że jesteśmy ograniczeni jego długością. W takiej sytuacji alternatywą może być bezprzewodowy systemem Rode Wireless GO w wersji I lub II.
Jeśli jednak chcesz uniknąć niepotrzebnej zabawy z audio w kamerze (mikrofon ma działać i już!), to skieruj się w stronę tych podłączanych na USB (np. RODE NT-USB MINI). Bardzo często są one bezobsługowe – wystarczy wyjąc z pudełka, podłączyć do komputera i już. Jakość dźwięku z mikrofonów USB do większości zastosowań domowych jest naprawdę wystarczająca.
Ten element nie bez powodu wymieniam na samym końcu poradnika. Jak wspomniałem wyżej, zdecydowanie ważniejsze są światło i audio. Kamera oczywiście też gra dużą rolę. Jednak nawet obraz z kiepskiej kamery możemy poprawić poprzez odpowiednie światło.
Zatem kiedy w ogóle brać się za wymianę kamery/aparatu?Moim zdaniem, ten moment nadchodzi gdy pomimo inwestycji w światło obraz z kamery nie jest już satysfakcjonujący. A co to dokładnie znaczy? Na przykład ostrość nie jest na wystarczający już poziomie lub kolory reprodukowane przez kamerę nie do końca nam już odpowiadają.Jeśli mimo usilnych starań nie możesz dostroić balansu bieli, bo albo jest za zielono, albo za fioletowo. Innymi słowy, jest to moment, w którym jakościowo kamera przestaje nadążać za Twoimi oczekiwaniami. Wtedy warto zastanowić się nad zmianą sprzętu. A w wyborze nowego sprzętu może pomóc nasz poradnik: Jaki aparat do nagrywania wideo wybrać?
Jestem pomysłodawcą i twórcą marek, które zajmują się streamingiem wideo oraz fotografią (Emisje.online oraz WroFoto). Organizuję wysokiej jakości transmisje online i pomagam w przygotowaniu świetnych relacji z wydarzeń. Zrealizowałem wraz ze swoimi współpracownikami ponad 100 transmisji. Prywatnie: miłośnik Marvela, filmów Sci-Fi, książek o fizyce i mroków średniowiecza.