Czym kręcić vlogi? W poprzednim poradniku omówiłem temat „Jaki aparat do vlogowania wybrać w 2020 r.”. Nawet najlepszy aparat bez obiektywu to co najwyżej drogi ozdoba gabinetu. Potrzebny jest jeszcze obiektyw do vlogowania.
Obiektyw do vlogowania — na co zwrócić uwagę przy wyborze?
Można też zwrócić uwagę na to, czy obiektyw ma system optycznej stabilizacji — to szczególnie ważne w przypadku korpusów, które nie mają systemu IS. Twórcy z wieloma szkłami w plecaku, często sięgają po szerokokątne obiektywy stałoogniksowe, ale uniwersalne zoomy też są w cenie.
Kompatybilność
Wybór obiektywu do vlogowania, czy filmowania, zależy od kilka czynników. Przede wszystkim trzeba dostosować sprzęt do systemu fotograficznego, z jakiego korzystamy (np. Sony E). Potem sprawdź także, czy został on stworzony do pracy z pełną klatką, czy może z mniejszą matrycą APS-C. W przypadku szkieł systemu Mikro Cztery Trzecie takiego problemu nie ma, bo każdy korpus ma tam matrycę tej samej wielkości.
Szeroki kąt
Vlogowanie to nagrywania samego siebie „z ręki”, często na jakimś Gorillapodzie czy innym statywie. Odległość od obiektywu jest nieduża. Aby zapewnić komfortowe nagrywanie, ale i sensowny kadr z przestrzenią dookoła swojej głowy, trzeba sięgnąć po obiektyw szerokokątny.
Większość vlogerów podkreśla, że 24 mm. Wielu twórców wybiera obiektywy mniejszej ogniskowej jak 14,16 czy 18 mm. Jeśli zamierzamy vlogować w czasie podróży, dobrze jest mieć uniwersalny obiektyw o szerszym zakresie ogniskowych, chociaż to tylko sugestia, bo wszystko zależy od indywidualnego stylu oraz potrzeb.
Duży otwór przysłony
Wartość przysłony jest istota, ale nie kluczowa. Zazwyczaj do filmowania czy vlogowania lepiej jest mieć jasny obiektyw, np. f/2.8 niż ciemny, ale tak naprawdę każde szkło z jasnością poniżej f/5 powinno się nadać do nagrywania vlogów. Obiektyw ze stałą jasnością f/2.8 to dobre rozwiązania dla osób poszukujących małej głębi ostrości, pięknego bokeh, czyli rozmycia tła. Sprawdzą się lepiej również w gorszych warunkach oświetleniowych. Coś za coś: jasne obiektywy są zazwyczaj znacząco większe i cięższe, od konstrukcji o jasności f/4 czy f/5.6.
Optyczna stabilizacja obrazu
Vlogerzy często nagrywają „z reki”, nie rzadko idąc. Jeśli Twój aparat nie ma systemu stabilizacji matrycy, to tego typu nagrania będą się trząść jak dobrze schłodzona galaretka. Chyba że korzystasz z gimbala. Na rynku jest coraz więcej obiektywów wyposażonych w skutecznych system stabilizacji optycznej, który umożliwia uzyskiwania płynnych obrazów. Nawet jeśli twój aparat ma system stabilizacji matrycy, to całkiem możliwe, że „dogada” się ze stabilizowanym obiektywem, co pozwoli uzyskać jeszcze lepszy efekt.
Małe rozmiary i niska waga
Dobrze, gdyby obiektyw do vlogowania był też mały i lekki, jeśli vlogujemy „z ręki”. Jeśli ten aspekt jest dla Ciebie naprawdę istotny, pomyśl nad wyborem system z mniejszą matrycą, niż pełna klatka, jak APS-C lub Mikro Cztery Trzecie, który naturalnie może zaoferować także mniejsze i lżejsze szkła.
Który obiektyw do filmowania, vlogowania wybrać?
W tym zestawieniu znajdziecie kilka różnych szkieł, z których warto wybrać coś dla siebie, jeśli już masz najlepszy aparat do vlogowania.
Obiektyw kitowy
Każdy obiektyw kitowy ma jedną wielką zaletę: mamy go w zestawie z aparatem. I wbrew pozorom, nie jest to wcale taki zły wybór do vlogowania. Obiektywy kitowe są małe, lekkie, mają szeroki kąt, a często także całkiem dobry system stabilizacji optycznej. Jeśli zatem
Sony E 18-135mm f/3.5-5.6
Obiektywy Sony do aparatów z matrycami APS-C to świetny wybór do vlogowania — są nieduże, lekkie, oferują szybki AF i są dostosowane do każdego budżetu. Dobrym przykładem jest tu Sony E 18-135 mm f/3,5-5,6 – niezwykle uniwersalny zoom o szerokim zakresie ogniskowych: od szerokiego kąta dobrego do nagrywania vlogów, po spory zoom idealny do portretów czy nagrywania detali. Obiektyw szybko ostrzy jest cichy, ma również optyczną stabilizację obrazu. Jest do tego bardzo lekki: 325 g. Dobrą alternatywą będzie Sony E 18-105 mm F/4 PZ, który ma wprawdzie nieco krótszy zakres ogniskowej, ale w zamian oferuje stałe światło f/4. Jego mocnym punktem będzie także funkcja Power Zoom, czyli płynna, elektroniczna regulacja zoomu. Oba modele świetnie sprawdzą się do vlogowania.
Optycznie również dobry, co 12-40 mm f/2.8, ale dużo mniejszy i lżejszy — tak można opisać nowy obiektyw M. Zuiko 12-45 mm f/4. Jego konstrukcja jest odporna na działanie kurzu, wilgoci, pyłu i mrozu (do -10°C), wykonana bardzo solidnie, ma stałą jasność f/4 i szybki, precyzyjny i cichy system AF. Idealnie sprawdzi się do vlogowania z małym korpusem, ale także jako uniwersalny zoom dla fotografa podróżnika.
Obiektyw, z którego długo korzystał sam Krzysztof Gonciarz przy realizacji wielu ze swoich daily vlogów. Wysoka jakoś wykonania, fantastyczny obrazek, stałe światło f/2.8 no i bardzo szeroka ogniskowa, dająca ekwiwalent 14-28 mm, co przekłada się na bardzo szeroki kąt widzenia 114 – 75 stopni. Do tego niska waga (534 g) i małe rozmiary. To jeden z najlepszych obiektywów do vlogowania w systemie Mikro Cztery Trzecie, który świetnie sprawdzi się także jako szkło do fotografii pejzażowej, przyrodniczej, reporterskiej czy architektury. Dzięki dużej jasności sprawdzi się również w słabo oświetlonych miejscach, np. w fotografii wnętrz.
Panasonic Lumix G X VARIO 12-35 mm f/2.8 II ASPH. POWER O.I.S.
To kompaktowy obiektyw z uniwersalnym zakresem ogniskowych i wydajną stabilizacją. Gwarantuje świetną jakość obrazu oraz wydajną stabilizację. Jest przy tym mały (67.6 × 73.8 mm) i leciutki (305 g), a jego obudowa została uszczelniona, pozwalając na używanie go w czasie deszczu, śniegu czy mrozu (do -10 stopni). Szybki i cichy AF doskonale sprawdza się w trakcie filmowania, a zwłaszcza w trybie śledzącego AF. Dźwięk ogniskowania nie jest słyszalny na filmie, co pozwala w pełni skupić się na dźwiękach otoczenia.
Panasonic Lumix G X VARIO 12-35 mm f/2.8 II ASPH. POWER O.I.S.
To mój numer jeden do vlogowania, jeśli chodzi o użytkowników aparatów Canon z matrycami APS-C. Ten szerokokątny zoom łączy w sobie niemal wszystkie najważniejsze cechy dobrego obiektywu do vlogowania, a jest przy tym rozsądnie wyceniony. Przede wszystkim daje bardzo szeroki kąt, (ekwiwalent 15-27 mm), oferując przy tym niezłej jakości obrazek. Ma też system stabilizacji obrazu oraz silnik STM, co jest gwarantem szybkiego i niezwykle cichego systemu AF.
Sigma 14-24 mm f/2.8 DG DN Art to przykład nowoczesnego szerokokątnego zoomu do aparatów pełnoklatkowych. Jest wzorowo wykonany, świetnie wyważony, a jakością obrazu zachwyci najbardziej wybrednych twórców. Zakres ogniskowych oraz stałe światło f/2.8 stawia go w pierwszym rzędzie obiektywów do vlogowania. To fantastyczny obiektyw w rozsądnej cenie, który powinien zaspokoić potrzeby nie tylko filmowców, ale też fotografów korzystających z systemów Sony E oraz L-mount.
Prawdziwą perełką w tym zestawieniu jest Carl Zeiss Batis 18 mm f/2.8. Szkła niemieckiej firmy od lat słynął z najwyżej jakości, a szerokokątny Batis nie jest tu wyjątkiem. Już po wyjęciu obiektywu z pudełka widać, że to konstrukcja z najwyżej półki. Konstrukcja jest wykonana z wyjątkową dokładnością, ale także odporna przed kurzem czy wilgocią. Autofokus zachwyca szybkością, płynnością i jest niesłyszalny. Ogniskowa 18 mm to ulubiona kąt wielu vlogerów: odpowiednio szeroka, ale nie przesadzona. Obiektyw jest do tego lekki (330 g) oraz nieduży (80 × 100 mm). Przede wszystkim jednak daje najwyższą jakość zdjęć, charakterystyczną plastykę obrazu typową dla obiektywów Zeiss oraz stałe światła na poziomie f/1.8. Wprawdzie nie ma wbudowanego systemu stabilizacji, ale to konstrukcja zaprojektowana do pełnoklatkowych bezlusterkowców systemu Sony E, które mają stabilizowaną matrycę.
Wszechstronny obiektyw zmiennoogniskowy, który zapewnia idealny balans pomiędzy wydajnością, mobilnością i jakością obrazu. Ogniskowa 24 mm nada się do vlogowania, a wyższe ogniskowe do nagrywania przebitek. Jest uszczelniony, a 5-stopniowy stabilizator obrazu zapewnia ostry obraz przy słabym oświetleniu. Regulacja ostrości silnikiem Nano USM ułatwia pracę fotografów i filmowców oraz zapewnia szybki AF. To nowoczesna konstrukcja stworzona z myślą o pełnoklatkowych bezlusterkowcach systemu EOS-R, więc daje wysokie jakości obrazek z piękną plastyką. Jest przy tym rozsądnie wyceniony, szczególnie, że może posłużyć także jako uniwersalny obiektyw do fotografowania.
Dziennikarz, fotograf, twórca wideo z ponad 15-letnim stażem. Szef działu wideo w Spider's Web. Fan nowych technologii i nowych smaków z całego świata. Od lat związany z mediami foto i tech oraz branżą e-commerce. Przez niemal dekadę prowadził największy polski serwis o fotografii Fotoblogia.pl (Wirtualna Polska). Publikował w „Szerokim Kadrze", Digital Camera Polska, czy fotopolis.pl. Pracował też dla takich marek, jak Amazon, Allegro, Ceneo, Netguru, Divante czy TotalMoney.pl. Ceni szczery fotoreportaż, architektoniczny minimalizm, zdjęcia pokazujące prawdziwe życie, ale i intrygujące ujęcia z drona, dzięki którym odkrywa otaczający świat na nowo.