Jeśli twój obiektyw kitowy już nie wystarcza, i szukasz uniwersalnego zooma, o ekwiwalencie ok. 24-70 mm i stałym świetle f/2.8, to jest w czym wybierać. Oto najciekawsze alternatywy: od drogich szkieł systemowych po przystępne cenowo obiektywy firm trzecich.
Obiektyw kitowy: co to jest?
Chyba niemal każdy fotograf ma, miał lub będzie mieć jakiś rodzaj tzw. obiektywu kitowego, czyli popularnego uniwersalnego obiektywu typu zoom. Wiele osób myśli, że nazwa ta odnosi się do polskiego określenia „do kitu”, znaczącego „beznadziejny, nienadający się”. Prawda jest jednak inna. Nazwa ta pochodzi od angielskiego słowa „kit”, czyli „zestaw”. A obiektyw kitowy, to mówiąc inaczej, obiektyw sprzedawany w zestawie z aparatem.
CZYTAJ TEŻ: Jaki obiektyw do 1000 zł wybrać? Poradnik
Wbrew pozorom, obiektywy kitowe mają wiele zalet, ale też sporo wad. Zazwyczaj są ciemne, kiepsko wykonane, nie oferują pięknego rozmycia tła. Wielu twórców szuka alternatywy dla tego typu szkieł. I właśnie dla tych osób przygotowałem to zestawienie.
Obiektyw kitowy: ciekawe alternatywy
Jeśli zwykły, kitowy obiektyw Ci nie wystarcza i szukasz uniwersalnego zooma, o ekwiwalencie ok. 24-70 mm i stałym świetle f/2.8, to jest w czym wybierać. W zasadzie każdy producent aparatów ma w swojej ofercie bardzo dobre albo wręcz rewelacyjne szkło systemowe tego typu. Jeśli zatem szukasz szkła bez kompromisu, ze świetną jakością optyczna, jak i wykonania, to sięgnij po jedną z tych propozycji:
Te świetne obiektywy pełnoklatkowe są też należycie wycenione, zazwyczaj w przedziale 8-10 tys. zł. Wielu twórców poszukuje szkieł tańszych, a dobrych optycznie. Innym wystarczy szkło, które zostało stworzone do aparatów z matrycami APS-C czy Cztery Trzecie, dzięki czemu będzie mniejsze, lżejsze i tańsze. Na szczęście, takich obiektywów też nie brakuje.
Tamron 28-75 mm F/2.8 Di III RXD
To jeden z najbardziej popularnych uniwersalnych zoomów. Nie bez powodu. Firma Tamron przygotowała szkło, które oferuje stałą jasność f/2.8, ma dobrą jakość optyczną, szybki, cichy i precyzyjny autofokus, i oferuje uszczelnienia. To wszystko w cenie zaledwie ok. 3500 zł, czyli ponad dwa razy taniej, niż obiektywy systemowe o podobnych parametrach. Oczywiście, to nie jest ideał. Obiektyw dosyć mocno winietuje i ma widoczne bliki oraz flary, chociaż dla wielu to akurat nie jest problem. W tej cenie nie znajdziecie jednak lepszego uniwersalnego zooma do bezlusterkowców z pełną klatką.
Sigma A 24-70 mm f/2.8 DG OS HSM / 24-70 mm f/2.8 DG DN ART
Oba obiektywy dzielą niemal identyczną konstrukcję. Pierwszy to wersja do pełnoklatkowych lustrzanek cyfrowych, a druga do bezlusterkowców. Ten drugi jest nieco lżejszy i troszkę smuklejszy, ale oba są atrakcyjnie wycenione i mają wiele do zaoferowania. Solidna, uszczelniona konstrukcja, cicha praca silnika AF, wydajny system stabilizacji obrazu, czy niższa waga, niż systemowe szkła, to ich duże zalety. Przede wszystkim jednak obiektywy te dają naprawdę wysokiej jakości obrazek z wysoką ostrością w całym kadrze, ładną plastyką i pięknym bokeh. Słabsze punkty? Winieta, aberracja chromatyczna zauważalna w rogach czy dystorsja, szczególnie na szerokim kącie.
Sigma A 24-70 mm f/2.8 DG OS HSM
Cena: ok. 5000 zł
Sprawdź cenę
Sigma 24-70 mm f/2.8 DG DN ART
Cena: ok. 4800 zł
Sprawdź cenę
Tamron 24-70 mm F/2.8 VC USD G2
Dobra propozycja dla posiadaczy lustrzanek cyfrowych: warownych tych z matrycą APS-C, jak i pełnoklatkowych. Ten uniwersalny zoom to jedna z najlepszych alternatyw do systemowych szkieł. Oferuje bardzo dobrą jakość obrazy, z wysoką rozdzielczością obrazu w centrum i na brzegach w całym zakresie przysłon i ogniskowych. Na uwagę zasługuje wyjątkowo skuteczny system stabilizacji. Ultradźwiękowy silnik sprawia, że obiektyw szybko i precyzyjnie ustawia ostrość. Całość zamknięto w metalowym korpusie, który jest uszczelniony, dobrze wykonany, i jest sporo mniejszy oraz lżejszy, od systemowych szkieł.
Tamron 24-70 mm F/2.8 VC USD G2
Cena: ok. 4500 zł
Sprawdź cenę
Sigma 17-50 mm f/2,8 EX DC OS HSM
To obiektyw sprzed ponad 10 lat, stworzony do lustrzanek z matrycami APS-C. Nie jest tak solidnie wykonany, jak współczesne szkła Sigma, ale optycznie robi robotę. Gwarantuje wysoką ostrość obrazu w centrum kadru, czy skuteczną stabilizację obrazu. To dobra propozycja dla osób, które potrzebuję jasnego uniwersalnego zooma, ale mają bardzo ograniczony budżet.
Sigma 17-50 mm f/2,8 EX DC OS HSM
Cena: 1500 zł
Sprawdź cenę
Fujinon XF 16-55 mm f/2.8 R LM WR
Podstawowy, jasny i uniwersalny zoom w systemie Fujifilm. Bardzo dobry optycznie, solidnie wykonany i uszczelniony, a wciąż stosunkowo nieduży. Ma wygodne pierścienie, szybki i cichy autofokus i bardzo dobrze skorygowaną aberrację chromatyczną. Pow tym, w tym systemie dużego wyboru nie ma. Jedyną alternatywą jest w zasadzie jedynie tańszy o ok. 1000 zł Fujifilm Fujinon XF 16-80 mm f/4 R OIS WR.
Fujinon XF 16-55 mm f/2.8 R LM WR
Cena: 4800 zł
Sprawdź cenę
Fujinon XF 16-80 mm f/4 R OIS WR
Cena: ok. 3700 zł
Sprawdź cenę
Olympus M.Zuiko Digital ED 12-40mm f/2.8 Pro
Najlepszy uniwersalny zoom do systemu Mikro Cztery Trzecie, który daje ekwiwalent ogniskowej 24-80 mm przy świetle f/2.8. Nieduży, lekki, uszczelniony, bardzo solidnie wykonany, szybki i oferujący stałe światło f/2.8. Wciąż nie należy do najtańszych konstrukcji, ale często można go kupić ze zniżką w akcji promocyjnej lub jeszcze korzystniej, jako szkło w zestawie z aparatem — wtedy najbardziej się opłaca. Alternatywą jest Olympus M.ZUIKO DIGITAL 12-45 mm 1:4 PRO: równie dobry optycznie, jeszcze mniejszy i lżejszy, ale i nieco ciemniejszy. Jest natomiast sporo tańszy.
Olympus M.Zuiko Digital ED 12-40mm f/2.8 Pro
Cena: ok. 4400 zł
Sprawdź cenę
Olympus M.Zuiko Digital 12-45mm 1:4 PRO
Cena: ok. 2800 zł
Sprawdź cenę
Krzysztof Basel
Dziennikarz, fotograf, twórca wideo z ponad 15-letnim stażem. Szef działu wideo w Spider's Web. Fan nowych technologii i nowych smaków z całego świata. Od lat związany z mediami foto i tech oraz branżą e-commerce. Przez niemal dekadę prowadził największy polski serwis o fotografii Fotoblogia.pl (Wirtualna Polska). Publikował w „Szerokim Kadrze", Digital Camera Polska, czy fotopolis.pl. Pracował też dla takich marek, jak Amazon, Allegro, Ceneo, Netguru, Divante czy TotalMoney.pl. Ceni szczery fotoreportaż, architektoniczny minimalizm, zdjęcia pokazujące prawdziwe życie, ale i intrygujące ujęcia z drona, dzięki którym odkrywa otaczający świat na nowo.