Poradniki

Obiektywy Tamron są ciekawsze, niż myślisz. 7 modeli wartych uwagi

Krzysztof Basel / 20.12.2023

Jaki obiektyw do Sony E wybrać? W tym systemie naprawdę jest w czym wybierać! Ciekawe propozycje ma także firma Tamron. Oto kilka modeli, na które zdecydowanie warto zwrócić uwagę, szukając obiektywu do aparatu Sony.

Tamron to japońska firma produkująca wysokiej klasy obiektywy z wysokiej półki, ale w rozsądnej cenie i z 5-letnią gwarancją. Od lat, modele tej firmy, należą do najchętniej wybieranych w Polsce. Najnowsze konstrukcje udowadniają, że Tamron to nie tylko mistrz możliwości do ceny, ale też producent innowacyjnych obiektywów, odpowiadających na realne potrzeby współczesnych twórców. Oto kilka z nich.

Obiektywy Tamron do aparatów Sony z matrycami pełnoklatkowymi

Zaczynamy od szkieł, z których słynie niemiecki producent, czyli obiektywów do pełnoklatkowych bezlusterkowców.

Tamron 28-75mm F/2.8 Di III VXD G2 – klasyka w nowym wydaniu

Pisząc zestawienie najciekawszych obiektywów do Sony E, trzeba wyróżnić ten model firmy Tamron. Zaczynamy od drugiej wersji obiektywu, który kilka lat temu podbił rynek: Tamron 28-75mm F/2.8 Di III VXD G2. To była odpowiedź na potrzeby wielu fotografów, którzy potrzebowali wysokiej klasy, jasnego i uniwersalnego zooma, ale w niższej cenie.

Model G2, ma udoskonaloną konstrukcję optyczną, która lepiej radzi sobie z coraz wyższymi wymaganiami nowych matryc o wysokiej rozdzielczości. Obiektyw Tamron 28-75mm f/2.8 Di III VXD G2 otrzymał także nowszy silnik autofokusu VXD. Do tego poprawiono minimalną odległość ostrzenia, która wynosi tylko 18 cm, a maksymalne powiększenie to 0,37x. Ciekawym rozwiązaniem jest też możliwość zmiany sposobu ostrości przy kontroli pierścienia, co z kolei sugeruje liniowe przełożenie ruchu na ruch soczewek. Z pewnością ucieszą się z tego twórcy wideo.

Tamron 28-75mm F/2.8 Di III VXD G2

Sprawdź cenę
Fotoforma

Obiektyw ten to konkurencja dla systemowych standardowych zoomów typu 24-70 mm f/2.8. Wprawdzie nie jest tak szeroki, ale też oferuje więcej na dłuższym końcu. Poza tym, jest mniejszy, lżejszy, i kosztuje ok. 3700 zł, czyli 1/3 tego, co oryginale konstrukcje. Nie wypada przy tym gorzej pod wieloma względami, w tym jakości obrazu. To obiektyw, który sprawdzi się do wielu zastosowań: od reportażu, przez zdjęcia podróżnicze, krajobrazowe, ślubne, po portretowe czy produktowe. Rok temu poprzednik znalazł się wśród najbardziej popularnych obiektywów 2022 roku. Już wiem, że w tym roku, jego następca nawet polepszy ten wynik.

Tamron 20-40mm F/2.8 Di III VXD — nowy standardowy zoom

Jeśli zamiast klasyki, interesuje was nowe to Tamron ma się dla was czym wyróżnić. Pierwszy model to Tamron 20-40mm F/2.8 Di III VXD, który powoli wyrasta na uniwersalny zoom nowej generacji.

20-40 mm to ogniskowa pożądana w dużej mierze przez twórców wideo. Szeroką ogniskową nagramy vlogi, pokażemy przestrzenie, pomieszczenia. Wąski kąt wystarczy, aby uchwycić kadry portretowe czy przedmioty. To rewelacyjna ogniskowa na gimbala, czy do podróżowania. Jeśli dodamy do tego stałą jasność f/2.8 w całym zakresie ogniskowych oraz naprawdę dobrą jakość obrazu, małe rozmiary, sprawny silni AF i cenę w okolicach 3300 zł, to mamy jeden z ciekawych, nowych obiektywów do bezlusterkowców Sony.

Tamron 20-40mm F/2.8 Di III VXD

Sprawdź cenę
Fotoforma

Tamron 35-150 mm f/2-2.8 Di III VXD — uniwersalne szkło dla podróżników i filmujących

Jeszcze ciekawszą propozycją jest Tamron 35-150 mm f/2-2.8 Di III VXD, czyli jasny uniwersalny zoom o bardzo interesującym zakresie ogniskowych. Dzięki swoim niezwykłym parametrom obiektyw może zastąpić kilka jasnych szkieł, co może mieć ogromne znaczenie nie tylko budżetowe, ale i praktyczne na przykład w czasie podróży, na ślubie, czy przy filmowaniu. Obiektyw ma rozmiary 89.2 x 158 mm, waży 1165 g, ma szybki i cichy silnik AF. Jego konstrukcja optyczna składa się z 21 soczewek ułożonych w 15 grup, minimalna odległość ostrzenia wynosi tu 33-85 cm, a średnica filtra to 82 mm.

Ta specyfikacja pokazuje, że Tamron 35-150 mm f/2-2.8 Di III VXD może się stać tym jednym, ulubionym, uniwersalnym obiektywem dla podróżników, portrecistów czy nawet wielu fotografów ślubnych. Widzę go także jako fantastyczne szkło dla twórców wideo. Jeden obiektyw jest tu w stanie zastąpić całą masę szkieł o różnych, najczęściej wykorzystywanych ogniskowych. Szczególnie, że pod względem jakości obrazu, jest na naprawdę wysokim poziomie. Zupełnie nie jak zoom o tak uniwersalnej ogniskowej. W cenie ok 7500 zł to naprawdę interesująca propozycja na jedno, uniwersalne szkło do Sony E.

Tamron 35-150 mm f/2-2.8 Di III VXD

Sprawdź cenę
Fotoforma

Tamron 28-200 mm F2.8-5.6 Di III RXD – jeden obiektyw, aby złączyć je wszystkie

Jeśli zakres ogniskowych poprzedniego szkła jest zbyt mała, spójrzcie na ten model: Tamron 28-200 mm F2.8-5.6 Di III RXD.

Firma Tamron już od lat zajmuje się produkcją kompaktowych obiektywów typu „All in one zoom” ze świetnym parametrami optycznymi. Właściwie to oni wymyślili tę kategorię. Nie dziwi zatem fakt, że to właśnie Tamron zaprezentował światu pierwszy uniwersalny obiektyw Tamron 28–200 mm f/2.8–5.6 Di III RXD do aparatów bezlusterkowych z matrycą pełnoklatkową. Dzięki pracy w zakresie 28-200 mm jeden obiektyw zastępuje kilka innych w podróży.

Tamron 28-200 mm F2.8-5.6 Di III RXD

Sprawdź cenę
Fotoforma

Przy wadze rzędu 575 g i wielkości identycznej jak Tamron 28-75 mm f 2.8 Di III RXD nie zmęczysz ręki nawet przy całym dniu fotografowania. Obiektyw Tamron 28-200 mm f2 8–5 6 Di III RXD prezentuje znakomitą ostrość w swojej klasie, dlatego spokojnie można polecić go, jako zastępstwo za obiektywy kitowe, oraz główny obiektyw wakacyjny.

Tamron 20 mm f/2.8 – mistrz szerokiego kąta i wagi lekkiej

Niska cena, mała waga i rozmiar oraz tryb makro to niewątpliwe atuty obiektywu Tamron 20 mm f/2.8 DI III OSD M1:2 na bagnet Sony E. Najważniejsza jest jednak jakość obrazu i naprawdę świetna cena nieco powyżej 1000 zł.

Tamron 20 mm f/2.8

Sprawdź cenę
Fotoforma

Obiektywy Tamron do aparatów Sony z matrycami APS-C

Tamron ma w swojej ofercie także udane obiektywy do aparatów Sony z matrycami APS-C. Konstrukcje tego typu wyróżniają się mniejszymi rozmiarami, wagą i niższą ceną niż szkła pełnoklatkowe.

Tamron 17-70 mm F/2.8 Di III-A VC RXD — jasny klasyk do APS-C

Tamron 17-70 mm F/2.8 Di III-A VC RXD to uniwersalny zoom, na który czekało wielu posiadaczy aparatów z matrycą APS-C. Szkło daje ekwiwalent ogniskowej 24-105 mm, co sprawia, że jest bardzo uniwersalne. Do tego oferuje stabilizację obrazu, światło f/2.8 i całkiem sensowną cenę. W dodatku, jak na swoje możliwości, ma nieduże rozmiary i wagę.

To wszystko sprawia, że po obiektyw ten, często sięgają osoby poszukującego przysłowiowego „woła roboczego”, czyli jedno, jasnego szkła do wszystkiego. Tamron 17-70 mm F/2.8 sprawdzi się bowiem zarówno przy reportażu, jak i w podróży, przy zdjęciach krajobrazowych, portretowych czy na gimbalu. Słowem: jasny klasy do aparatów z matrycami APS-C.

Tamron 17-70 mm F/2.8 Di III-A VC RXD

Sprawdź cenę
Fotoforma

Tamron 11-20 mm f/2.8 Di III-A RXD — szeroko i kompaktowo

Czy z połączenia ultraszerokiego kąta, kompaktowych rozmiarów i niskiej wagi może wyjść coś dobrego? Jeszcze kilka lat temu, powiedzielibyśmy pewnie, że nie. Technologia poszła jednak do przodu, a taki obiektyw jak Tamron 11-20 mm f/2.8 Di III-A RXD, udowadnia, że zdecydowanie tak!

Tamron 11-20mm F2.8 Di III-A RXD to pierwszy na świecie ultraszerokokątny obiektyw zmiennoogniskowy do aparatów bezlusterkowych Sony z mocowaniem typu E i APS-C o przysłonie F2,8. Jest bardzo mały (86,2 mm) i lekki (335 g), jak porządne szkło zaprojektowane pod matryce APS-C. Patrząc po specyfikacji, wyróżnia się tym, że jego minimalna odległość ostrzenia wynosi 0,15 m, a maksymalny współczynnik powiększenia to 1: 4. Obiektyw dobrze sprawdzi się do vlogowania, podróżowania, ale też do zdjęć krajobrazowych czy architektonicznych.

Tamron 11-20 mm f/2.8 Di III-A RXD

Sprawdź cenę
Fotoforma

Krzysztof Basel

Dziennikarz, fotograf, twórca wideo z ponad 15-letnim stażem. Szef działu wideo w Spider's Web. Od lat związany z mediami foto i tech oraz branżą e-commerce. Przez niemal dekadę prowadził największy polski serwis o fotografii Fotoblogia.pl (Wirtualna Polska), a także pisał Szerokiego Kadru, fotopolis.pl czy Digital Camera Polska. Pracował też dla takich marek, jak Amazon, Allegro, Ceneo, Netguru, Divante czy TotalMoney.pl. Ceni szczery fotoreportaż, architektoniczny minimalizm, zdjęcia pokazujące prawdziwe życie, ale i intrygujące ujęcia z drona, dzięki którym odkrywa otaczający świat na nowo.

Więcej w kategorii: Poradniki

Poradniki

Zróbmy trochę dymu! Sesja, poradnik i test dymiarki SmokeGENIE

Poradniki

Złota i niebieska godzina w fotografii. Czy to najlepszy czas na zdjęcia?

Poradniki

Zasilanie przy filmowaniu. Jak się za to zabrać?

Rzetelne testy naszych specjalistów

Testy

3 Legged Thing Punks 2.0 – sprawdzamy nowe zbuntowane statywy

Poradniki

3 powody, dlaczego warto wybrać karty pamięci Angelbird

Testy

4 powody, dla których Fujifilm X-T4 to mistrz uniwersalności

Zapisz się do newslettera

i bądź na bieżąco