Filmowanie

Od zdjęć do filmu – czego potrzebujesz, aby zacząć filmować aparatem fotograficznym?

Patryk Erbetowski / 30.06.2025

Jesteś fotografem i chcesz rozszerzyć swoją działalność o nagrywanie wideo? Masz aparat i obiektywy i konkretny pomysł na realizacje? Podpowiadamy, jakiego sprzętu potrzebujesz, aby szybko dostosować swoją bazę sprzętową pod nagrania wideo.

Ten artykuł powstał z myślą o fotografach, którzy chcą rozszerzyć swoją działalność o filmowanie. Jeśli masz już aparat i szkła, ale nie wiesz, od czego zacząć budować swój filmowy zestaw to znajdziesz tu konkretne odpowiedzi. Przedstawię najważniejsze grupy akcesoriów, wyjaśnię, do czego służą i jak je dobrać do swoich potrzeb, niezależnie od tego, czy chcesz tworzyć vlogi, wywiady, filmy promocyjne, dokumenty czy po prostu wzbogacić swoją ofertę fotograficzną o ruchomy obraz.

Coraz więcej fotografów sięga dziś po tryb filmowy w swoich aparatach. I nic dziwnego, nowoczesne bezlusterkowce oferują imponujące możliwości filmowe. Wiele z nich już dawno dorównało pod względem jakości zaawansowanym kamerom, zachowując przy tym kompaktowy rozmiar i znajomą dla fotografów obsługę. Sam aparat i obiektyw to dopiero początek. Aby tworzyć filmy, które wyglądają i brzmią profesjonalnie, potrzebne są odpowiednie akcesoria: mikrofony, oświetlenie, filtry, gimbale czy monitory podglądowe. To one pozwalają wydobyć pełnię możliwości sprzętu i realnie ułatwiają pracę.

SPRAWDŹ TEŻ: Testuję obiektywy hybrydowe Canon RF. Co potrafią?

Mikrofony — klucz do dobrego dźwięku

Jednym z najczęstszych błędów początkujących filmowców jest bagatelizowanie roli dźwięku. Tymczasem to właśnie jakość audio, może w większym stopniu wpływać na odbiór filmu niż sam obraz. Aparaty fotograficzne, choć coraz lepsze pod względem wideo, niemal zawsze posiadają bardzo przeciętne mikrofony wbudowane. Jeśli chcesz, by Twoje filmy brzmiały profesjonalnie, potrzebujesz zewnętrznego mikrofonu. Dobrze dobrany mikrofon nie tylko poprawi jakość Twoich filmów, ale też ułatwi montaż i zredukuje potrzebę mocnej edycji dźwięku w postprodukcji.

Wybierając mikrofon, warto odpowiedzieć sobie na kilka kluczowych pytań:

  • Gdzie najczęściej nagrywam? (wnętrza, plener, studio)
  • Czy nagrywam siebie, innych, czy dźwięki otoczenia?
  • Czy potrzebuję mobilności, czy stacjonarnego setupu?
  • Jak ważna jest dla mnie jakość dźwięku?

Na rynku znajdziesz wiele typów mikrofonów, a ich dobór zależy od stylu pracy i rodzaju realizowanych materiałów. Poniżej przegląd najpopularniejszych rozwiązań.

1. Mikrofony nakamerowe

To najbardziej uniwersalne rozwiązanie na początek. Mikrofony nakamerowe, montowane w sanki gorącej stopki aparatu, kierunkowo zbierają dźwięk z przodu, ograniczając szumy tła i hałasy z boków. Chociaż są też dostępne modele, które zbierają więcej dźwięków z otoczenia, a nawet takie, które zbierając dźwięk z przodu i z tyłu jednocześnie (sprawdzają się, kiedy chcemy coś nagrywać i jednocześnie komentować to, co widzimy).

Do czego się sprawdzą?

  • Vlogi i reportaże
  • Ujęcia z ręki lub gimbala
  • Filmy podróżnicze i dokumentalne

Na co zwrócić uwagę?

  • Czy mikrofon posiada aktywne zasilanie (np. przez baterię)
  • Obecność systemów antywstrząsowych
  • Możliwość przełączania kierunkowości lub tłumienia niskich tonów (low cut filter)
  • Charakterystyka mikrofonu (określa, jak mikrofon zbiera dźwięk z różnych kierunków).
MIKROFON KIERUNKOWY SENNHEISER MKE 400

MIKROFON KIERUNKOWY SENNHEISER MKE 400

Sprawdź cenę
Fotoforma
MIKROFON RODE VIDEOMICRO

MIKROFON RODE VIDEOMICRO

Sprawdź cenę
Fotoforma
MIKROFON KIERUNKOWY SENNHEISER MKE 200

MIKROFON KIERUNKOWY SENNHEISER MKE 200

Sprawdź cenę
Fotoforma
MIKROFON RODE VIDEOMIC PRO+

MIKROFON RODE VIDEOMIC PRO+

Sprawdź cenę
Fotoforma

2. Mikrofony bezprzewodowe

Bezprzewodowe zestawy mikrofonowe składają się z nadajnika i odbiornika. Nadajnik wyposażony jest w mikrofon, ale można też do niego podłączyć mikrofon krawatowy po kablu. Często w zestawie znajdziemy też pudełko ładujące zestaw, kiedy go nie używamy. Takie zestawy pozwalają rejestrować czysty dźwięk osoby oddalonej od aparatu. Można też zbierać dzięk z dwóch nadajników jednocześnie, co jest przydatne, gdy przeprowadzamy wywiady. 

Do czego się sprawdzą?

  • Wywiady, rozmowy, mówienie do kamery
  • Sytuacje, gdzie osoba się przemieszcza lub nie może stać blisko aparatu
  • Filmy edukacyjne, tutoriale

Na co zwrócić uwagę?

  • Stabilność i jakość połączenia
  • Zasięg działania
  • Możliwość nagrywania zapasowego dźwięku w nadajniku 
  • Liczba kanałów (praca na dwóch nadajnikach jednocześnie)

SENNHEISER PROFILE WIRELESS

SENNHEISER PROFILE WIRELESS

Sprawdź cenę
Fotoforma
DJI MIC 2 BASIC (1 TX + 1 RX)

DJI MIC 2 BASIC (1 TX + 1 RX)

Sprawdź cenę
Fotoforma
RODE WIRELESS PRO

RODE WIRELESS PRO

Sprawdź cenę
Fotoforma
DJI MIC MINI (2 TX + 1 RX + ETUI ŁADUJĄCE)

DJI MIC MINI (2 TX + 1 RX + ETUI ŁADUJĄCE)

Sprawdź cenę
Fotoforma

3. Mikrofony podcastowe i studyjne

To mikrofony przeznaczone do nagrywania głosu w kontrolowanych warunkach, np. w domowym studiu. Najczęściej działają przez interfejs audio lub USB. Nie są stworzone do pracy w terenie, ale dają najwyższą jakość dźwięku.

Do czego się sprawdzą?

  • Nagrywanie voice-overów i lektora do filmów
  • Podcasty i webinary
  • Mówienie do kamery w warunkach studyjnych

Na co zwrócić uwagę?

  • Typ złącza: XLR (lepsza jakość, wymaga interfejsu) czy USB (prostsze rozwiązanie)
  • Charakterystyka kierunkowa
  • Konstrukcja (mikrofony dynamiczne mniej czułe na dźwięki otoczenia, pojemnościowe – bardziej szczegółowe)

 

SENNHEISER MIKROFON PROFILE USB-C DO PODCASTU (PLUG-AND-PLAY)

SENNHEISER MIKROFON PROFILE USB-C DO PODCASTU (PLUG-AND-PLAY)

Sprawdź cenę
Fotoforma
MIKROFON POJEMNOŚCIOWY RODE NT1 5TH GEN

MIKROFON POJEMNOŚCIOWY RODE NT1 5TH GEN

Sprawdź cenę
Fotoforma
MIKROFON RODE NT-USB MINI

MIKROFON RODE NT-USB MINI

Sprawdź cenę
Fotoforma

4. Dyktafony i rejestratory zewnętrzne

Dyktafony i rejestratory pozwalają nagrywać audio niezależnie od aparatu, z dużą kontrolą nad parametrami i jakością dźwięku. Często posiadają wysokiej jakości mikrofony wbudowane, ale mogą też współpracować z mikrofonami zewnętrznymi.

Do czego się sprawdzą?

  • Nagrywanie dźwięków otoczenia
  • Dźwięk w trudnych warunkach (np. koncerty)
  • Back-up audio z niezależnego źródła

Na co zwrócić uwagę?

  • Nagrywanie w bezstratnych formatach 
  • Możliwość podłączenia mikrofonu ze złączem XLR
  • Długość pracy na baterii 

 

REJESTRATOR DŹWIĘKU OLYMPUS LS-P5 ZESTAW FILMOWCA

REJESTRATOR DŹWIĘKU OLYMPUS LS-P5 ZESTAW FILMOWCA

Sprawdź cenę
Fotoforma
REJESTRATOR TASCAM DR-40X

REJESTRATOR TASCAM DR-40X

Sprawdź cenę
Fotoforma

Słuchawki — kontrola dźwięku w czasie rzeczywistym

Choć łatwo o nich zapomnieć, słuchawki monitorujące to jedno z najważniejszych narzędzi podczas nagrywania wideo z dźwiękiem. Umożliwiają natychmiastowe wychwycenie problemów takich jak szumy, przestery, zakłócenia czy zerwane połączenie z mikrofonem. Najlepiej sprawdzają się lekkie, zamknięte słuchawki o neutralnym brzmieniu i wysokiej izolacji od otoczenia. W tej kategorii od lat królują modele marki Sennheiser.

Do czego się sprawdzają?

  • Monitoring dźwięku z mikrofonu podczas nagrania
  • Praca z rejestratorem lub kamerą z wyjściem słuchawkowym
  • Weryfikacja jakości nagrania już na planie
  • Praca w trudnych warunkach (hałas uliczny, wiatr, wnętrza z pogłosem)

SENNHEISER HD 490 PRO PLUS

SENNHEISER HD 490 PRO PLUS

Sprawdź cenę
Fotoforma
SŁUCHAWKI SENNHEISER HD 550

SŁUCHAWKI SENNHEISER HD 550

Sprawdź cenę
Fotoforma

Oświetlenie LED — kontrola nad światłem w filmie

W filmie tak samo, jak w fotografii dobre światło to podstawa. Naturalne światło może dać piękne efekty, ale jest zmienne i trudne do kontrolowania. Dlatego jednym z kluczowych akcesoriów dla filmującego fotografa są lampy LED. Dobrze dobrane oświetlenie pozwala nie tylko poprawić jakość obrazu, ale także świadomie budować nastrój sceny i skupić uwagę widza na kluczowych elementach kadru.

Zanim kupisz lampę, zastanów się:

  • Gdzie najczęściej nagrywasz? (studio czy plener)
  • Czy potrzebujesz mobilności i pracy na baterii?
  • Czy planujesz pracę z softboxami i modyfikatorami światła?
  • Czy zależy Ci na kolorowym świetle RGB, czy na symulacji naturalnego światła?

Poniżej znajdziesz przegląd najpopularniejszych typów lamp LED do filmowania oraz praktyczne wskazówki, czym kierować się przy ich wyborze.

1. Panele LED

To najczęściej wybierane lampy przez początkujących filmowców. Panele LED są płaskie, lekkie i często zasilane z akumulatorów lub sieci. Mogą mieć różne rozmiary, od kieszonkowych, po duże panele do pracy w studiu. Dają dosyć miękkie światło, ale może wam czasem brakować większej mocy lub możliwości pracy z większym softboxami. Moim zdaniem takie panele dobrze sprawdzają się jako dodatkowe źródło światła, do doświetlenia sylwetki, tła lub rzeczy, którą chcemy nagrać. Jako główną oświetlenie proponowałbym jednak studyjne lampy LED. 

Do czego się sprawdzą?

  • Doświetlenie twarzy
  • Mobilne zestawy vlogowe
  • Doświetlenie wnętrz, tła i detali

Na co zwrócić uwagę?

  • Regulacja mocy i temperatury barwowej
  • CRI (określa jak dobrze odwzorowane są barwy oświetlonych obiektów)
  • Możliwość zastosowania dodatkowego dyfuzora lub innych modyfikatorów 
  • Zasilanie akumulatorowe lub sieciowe
  • Możliwość montażu na statywie lub aparacie

NANLITE MIXPAD 27C II RGBWW LED PANEL

NANLITE MIXPAD 27C II RGBWW LED PANEL

Sprawdź cenę
Fotoforma
PANEL LED NANLITE 600CSA BICOLOR

PANEL LED NANLITE 600CSA BICOLOR

Sprawdź cenę
Fotoforma
PANEL LED QUADRALITE THEA 300 RGB PRO

PANEL LED QUADRALITE THEA 300 RGB PRO

Sprawdź cenę
Fotoforma
PANEL LED QUADRALITE THEA 120

PANEL LED QUADRALITE THEA 120

Sprawdź cenę
Fotoforma

2. Studyjne lampy LED 

To mocniejsze źródła światła, przypominające studyjne lampy błyskowe. W połączeniu z modyfikatorami dają bardzo plastyczne i kontrolowane światło.

Do czego się sprawdzą?

  • Profesjonalne filmy, wywiady
  • Praca w studiu
  • Oświetlenie główne lub efektowe

Na co zwrócić uwagę?

  • Moc (podawana często w watach)
  • Kompatybilność z modyfikatorami (np. mocowanie Bowens)
  • Cichy system chłodzenia
  • Sterowanie (pilot, aplikacja)
  • Praca w trybie RGB (jeśli tego potrzebujemy) 
  • Możliwość pracy na baterii, jeśli chcemy nagrywać w terenie bez dostępu do zasialania 

 

LAMPA LED NANLITE FORZA 300B II

LAMPA LED NANLITE FORZA 300B II

Sprawdź cenę
Fotoforma
LAMPA NANLITE FORZA 200

LAMPA NANLITE FORZA 200

Sprawdź cenę
Fotoforma
LAMPA ŚWIATŁA CIĄGŁEGO QUADRALITE VIDEOLED 1500

LAMPA ŚWIATŁA CIĄGŁEGO QUADRALITE VIDEOLED 1500

Sprawdź cenę
Fotoforma
LAMPA HARLOWE MINI MAX 40W LED STANDARD KIT

LAMPA HARLOWE MINI MAX 40W LED STANDARD KIT

Sprawdź cenę
Fotoforma

4. Małe lampki LED

To kompaktowe źródła światła, które możesz zabrać wszędzie. Montowane w sanki aparatu lub na małych statywach, idealnie sprawdzą się jako szybkie doświetlenie twarzy lub elementów scenografii. 

Do czego się sprawdzą?

  • Vlogi w ruchu
  • Ujęcia z gimbala
  • Doświetlenie detali lub tła

Na co zwrócić uwagę?

  • Moc
  • Czas pracy na baterii
  • Czy mają możliwość pracy z dodatkowym dyfuzorem 
  • Czy można sterować nimi zdalnie.

LAMPA HOBOLITE IRIS 5W

LAMPA HOBOLITE IRIS 5W

Sprawdź cenę
Fotoforma
HARLOWE BLADE 10 RGB & BI-COLOR

HARLOWE BLADE 10 RGB & BI-COLOR

Sprawdź cenę
Fotoforma
LAMPA LED NEWELL RGB-W RANGHA MINI

LAMPA LED NEWELL RGB-W RANGHA MINI

Sprawdź cenę
Fotoforma

Gimbale — płynny ruch bez drgań

Jednym z pierwszych problemów, z jakim spotykają się fotografowie podczas filmowania aparatem, jest niestabilność ujęć z ręki. W fotografii lekki aparat to zaleta, ale w filmie może powodować widoczne drgania, które rozpraszają widza. Rozwiązaniem są gimbale, czyli elektroniczne stabilizatory, które pozwalają uzyskać płynny, profesjonalny ruch kamery. Warto pamiętać, że gimbal nie rozwiązuje wszystkich problemów z ruchem, wymaga nauki pracy, świadomego poruszania się i zaplanowania ujęcia.

1. Gimbale do większych i cięższych aparatów 

To typ gimbali używanych z większymi aparatami i cięższymi obiektywami. To spore urządzenia ale oferują stabilny obraz nawet z większymi zestawami. Często można do nich zamocować dodatkowy ekran, mikrofon, oświetlenie lub system manualnego ustawiania ostrości. 

Do czego się sprawdzą?

  • Vlogi i filmy podróżnicze 
  • Filmy ślubne i reportaże
  • Filmy komercyjne
  • Praca z dużym sprzętem, gdy chcemy uzyskać jak najlepszą jakość obrazu

Na co zwrócić uwagę?

  • Maksymalny udźwig
  • Czas pracy na baterii
  • Tryby pracy: follow, lock, POV, vortex
  • Możliwość sterowania aparatem z poziomu gimbala
  • Kompatybilność z systemem szybkiego montażu (np. Arca-Swiss)

GIMBAL DJI RS 4

GIMBAL DJI RS 4

Sprawdź cenę
Fotoforma
GIMBAL DJI RS 4 MINI

GIMBAL DJI RS 4 MINI

Sprawdź cenę
Fotoforma
GIMBAL RĘCZNY FEIYUTECH SCORP-C DO APARATÓW VDSLR

GIMBAL RĘCZNY FEIYUTECH SCORP-C DO APARATÓW VDSLR

Sprawdź cenę
Fotoforma

2. Małe gimbale do smartfonów i mniejszych aparatów 

Mogą przydać się jako uzupełnienie głównego zestawu. Lekkie, mobilne, idealne do vlogów lub tworzenia treści na social media.

Do czego się sprawdzą?

  •  Nagrania w podróży gdy nie chcemy zabierać ciężkiego sprzętu 
  •  Krótkie formy na Instagram, TikTok, YouTube Shorts
  •  Dodatkowe ujęcia z drugiej kamery

Na co zwrócić uwagę?

  • Maksymalny udźwig 
  • Długość pracy na baterii 
  • Możliwość składania do transportu 
  • Szybki montaż kamery lub smartfona 
  • Aplikacja mobilna z dodatkowymi funkcjami 

GIMBAL DJI OSMO MOBILE 7P

GIMBAL DJI OSMO MOBILE 7P

Sprawdź cenę
Fotoforma
GIMBAL INSTA360 FLOW 2 PRO (BIAŁY)

GIMBAL INSTA360 FLOW 2 PRO (BIAŁY)

Sprawdź cenę
Fotoforma

Monitory podglądowe i rejestratory — kontrola obrazu na profesjonalnym poziomie

Filmowanie aparatem fotograficznym często wiąże się z jednym istotnym ograniczeniem, małym ekranem LCD. Choć wystarcza on do podstawowej kontroli kadru, przy bardziej zaawansowanych produkcjach może szybko stać się niewystarczający. Dlatego jednym z najważniejszych narzędzi ułatwiających filmowanie stają się zewnętrzne monitory podglądowe lub dla bardziej wymagających rejestratory dyskowe. 

1. Monitory podglądowe — większy obraz, większa kontrola

Zewnętrzny monitor montowany na aparacie lub do statywu pozwala dużo lepiej ocenić ekspozycję, ostrość, kolory i kompozycję kadru. Jest szczególnie przydatny, jeśli nagrywamy siebie z trochę większej odległości i sami musimy oceniać jakość nagrania. Wystarczy, że w naszym studiu aparat jest oddalony od nas o 2 lub 3 metry i już wtedy ocena kadru na wbudowanym w aparat ekranie jest bardzo trudna. Niektóre modele bezlusterkowców nie mają ekranów na przegubie, wtedy taki dodatkowy monitor jest niezbędny. 

Na co zwrócić uwagę?

  • Jasność ekranu (minimum 1000 nitów do pracy w słońcu)
  • Rozdzielczość i wielkość ekranu
  • Obsługa funkcji takich jak: peaking, waveform, false color, zebry, LUT-y
  • Łatwość montażu 
  • Zasilanie (najpopularniejsze są akumulatory NP-F)

MONITOR PODGLĄDOWY ATOMOS SHINOBI II 5.2

MONITOR PODGLĄDOWY ATOMOS SHINOBI II 5.2"

Sprawdź cenę
Fotoforma
MONITOR PATONA PREMIUM LCD TOUCH 5 CALI HDMI 4K 60HZ LUT

MONITOR PATONA PREMIUM LCD TOUCH 5 CALI HDMI 4K 60HZ LUT

Sprawdź cenę
Fotoforma

2. Rejestratory dyskowe — większe możliwości i brak problemów z miejscem na dane 

Niektóre monitory podglądowe to jednocześnie rejestratory wideo, które umożliwiają nagrywanie sygnału bezpośrednio z sensora aparatu przez HDMI z pominięciem wewnętrznych ograniczeń kodeków i kompresji. Pozwala to na nagrywanie w formatach takich jak Apple ProRes, a w przypadku niektórych aparatów także w RAW, co znacząco zwiększa jakość materiału i elastyczność w postprodukcji. Filmy nagrywane są na zewnętrzne, szybkie dyski SSD co przydaje się podczas długich nagrań w formatach generujących duże pliki.

Do czego się sprawdzą?

  • Produkcje komercyjne, reklamowe, dokumentalne
  • Praca przy filmach wymagających zaawansowanej kolorystyki
  • Praca z dużym plikami w wysokich rozdzielczościach 

Na co zwrócić uwagę?

  • Czy aparat obsługuje czysty sygnał HDMI
  • Format nagrywania ProRes, ProRes RAW, DNxHR
  • Rozmiar i rodzaj dysków
  • Wydajność chłodzenia i czas pracy na baterii

REKORDER ATOMOS NINJA

REKORDER ATOMOS NINJA

Sprawdź cenę
Fotoforma
REKORDER ATOMOS NINJA ULTRA

REKORDER ATOMOS NINJA ULTRA

Sprawdź cenę
Fotoforma

Klatki operatorskie — baza pod filmowy setup

Klatka operatorska to aluminiowy szkielet, który montuje się wokół aparatu. Jej główną funkcją oprócz ochrony sprzętu, jest stworzenie solidnej bazy montażowej dla dodatkowych akcesoriów: mikrofonów, monitorów, uchwytów, ramion, follow focusów czy baterii V-Mount. Klatka pozwala także na wygodniejsze trzymanie aparatu w dłoniach, dzięki temu że można zamontować do niej dodatkowe uchwyty. 

Do czego się sprawdza?

  • Budowa pełnoprawnego riga filmowego
  • Praca z większą ilością akcesoriów
  • Stabilniejsze prowadzenie ujęć z ręki
  • Ochrona aparatu podczas intensywnej pracy
Klatki i uchwyty

Klatki i uchwyty

Sprawdź cenę
Fotoforma

Filtry ND — odpowiedni czas naświetlenia w każdych warunkach 

Filtry ND to akcesoria, które redukują ilość światła wpadającego do obiektywu. Dzięki nim można filmować z otwartą przysłoną i z właściwym czasem naświetlania, nawet w pełnym słońcu. W filmowaniu są praktycznie niezbędne, jeśli chcesz zachować naturalny wygląd ujęć z płytką głębią ostrości i ruchem. Filtry ND mogą mieć różną gęstość, która pozwoli zredukować światło o konkretną ilość kroków EV. Najwygodniejsze podczas filmowania są filtry ze zmienną gęstością np. ND8-ND1000 dzięki nim możemy szybko korygować ekspozycje w zmiennych warunkach oświetlenia bez zmiany filtra. Wybór wysokiej jakości filtra pozwoli uniknąć niepożądanych zafarbów i odblasków na ujęciach. 

Do czego się sprawdzają?

  • Filmowanie na zewnątrz przy mocnym świetle
  • Zachowanie właściwego czasu migawki
  • Ujęcia z szeroko otwartą przysłoną
  • Unikanie przepaleń i prześwietleń w materiałach

Filtry szare regulowane

Filtry szare regulowane

Sprawdź cenę
Fotoforma

Powerbanki i zewnętrzne zasilanie — ciągłość nagrania bez stresu

Podczas filmowania standardowe akumulatory aparatów często okazują się zbyt małe, szczególnie przy pracy z 4K, wyższymi klatkarzami, czy stabilizacją matrycy w aparacie. Dlatego coraz więcej twórców sięga po zewnętrzne źródła zasilania, takie jak powerbanki, akumulatory NP-F lub baterie V-Mount (wymagany odpowiedni adapter). Wiele nowoczesnych aparatów umożliwia ładowanie i zasilanie przez USB-C (Power Delivery), co znacznie ułatwia pracę w terenie.

Do czego się sprawdzają?

  • Długie nagrania wywiadów, wydarzeń lub time-lapsów
  • Praca w plenerze, z dala od źródła prądu
  • Zasilanie dodatkowych akcesoriów 
  • Minimalizacja przerw na wymianę baterii

Powerbanki

Powerbanki

Sprawdź cenę
Fotoforma

Patryk Erbetowski

Fotograf i twórca wideo z wieloletnim doświadczeniem. Specjalizuje się w fotografii przyrodniczej, krajobrazowej i podróżniczej, ale równie dobrze odnajduje się w projektach komercyjnych: od sesji motoryzacyjnych po fotografię reklamową i architektoniczną. Od lat tworzy filmy na YouTube, gdzie nie tylko stoi za kamerą, ale i przed nią, recenzując sprzęt fotograficzny i dzieląc się praktycznymi poradami. Prowadzi też warsztaty i wykłady, a jego prezentacje gościły na największych festiwalach fotograficznych i podróżniczych. Ambasador marki Peak Design w Polsce. Fotografia to dla niego nie tylko praca, ale przede wszystkim sposób na opowiadanie historii i inspirowanie innych.

Więcej w kategorii: Filmowanie

Poradniki

Zróbmy trochę dymu! Sesja, poradnik i test dymiarki SmokeGENIE

Poradniki

Złota i niebieska godzina w fotografii. Czy to najlepszy czas na zdjęcia?

Poradniki

Zasilanie przy filmowaniu. Jak się za to zabrać?

Rzetelne testy naszych specjalistów

Testy

3 Legged Thing Punks 2.0 – sprawdzamy nowe zbuntowane statywy

Poradniki

3 powody, dlaczego warto wybrać karty pamięci Angelbird

Testy

4 powody, dla których Fujifilm X-T4 to mistrz uniwersalności

Zapisz się do newslettera
i bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera