Jak odróżnić zwykłe zdjęcie od dobrej fotografii? Dlaczego warto czytać książki, aby rozwijać swoje zdolności fotograficzne? Skąd pomysł, aby fotografować wyłącznie w czerni i bieli? W końcu co tak naprawdę jest w życiu ważne i dlaczego nie jest to fotografia? To zaledwie wierzchołek góry interesujących wątków, które poruszyliśmy. W ramach drugiego odcinka serii Fotoforma Masterclass rozmawiałem z Tomaszem Tomaszewskim.
Fotoforma Masterclass to cykl wywiadów z najlepszymi fotografami i twórcami wideo w Polsce. W studiu we Wrocławiu rozmawiamy o sprzęcie, z którego korzystają moi goście, ale przede wszystkim skupiamy się na dziełach, które dzięki temu sprzętowi powstały. Chcę, aby rozmowy z cyklu Fotoforma Masterclass były nie tylko dawką inspiracji do tworzenia, ale także, aby każdy mógł dowiedzieć się jak pracują najlepsi twórcy i wynieść konkretne rady, jak ulepszyć swój warsztat. W drugim odcinku rozmawiałem z Tomaszem Tomaszewskim – wybitnym fotografem, który zajmuje się fotografią prasową, humanistyczną, dokumentalną.
CZYTAJ TAKŻE: Tomasz Markowski: „Fotografia jest dla mnie czymś, co nie raz chciałem rzucić” [Fotoforma Masterclass #1]
Mam nadzieję, że nie muszę nikomu szerzej opisywać kim jest Tomasz Tomaszewski. Każdy, kto chociaż trochę interesuje się fotografią, sztuką, dokumentem, powinien o nim słyszeć i znać jego twórczość. Okazji do tego mieliśmy sporo wiele lat jego pracy. Mój rozmówca publikuje swoje zdjęcia w najważniejszych pismach polskich i wielu zagranicznych, jak: National Geographic Magazine, Stern, Paris Match, GEO, New York Times, Time, Fortune, Elle, Vogue. Wydał też kilka książek autorskich: Ostatni. Współcześni Żydzi polscy (tekst Małgorzata Niezabitowska), W poszukiwaniu Ameryki (tekst Małgorzata Niezabitowska), Cyganie – inni ludzie tacy jak my, W Centrum, Niezwykła Hiszpania, Rzut beretem, Zapewnia się atmosferę życzliwości, To, co trwałe. Górale, tradycja i wiara, oraz ilustrował swoimi pracami kilkanaście prac zbiorowych. Posiada stopień doktora Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Jest członkiem Związku Polskich Artystów Fotografików, agencji Visum Archiv w Hamburgu, agencji National Geographic Creative w Waszyngtonie oraz American Society of Media Photographers. To jednak tylko biografia, bo najważniejsze są jego fotografie. Część z nich możecie zobaczyć w galerii poniżej.