Wybór odpowiedniego obiektywu może zadecydować o sukcesie fotograficznej wyprawy. W drugiej części zestawienia przyglądam się kolejnym szkłom, które świetnie sprawdzają się w fotografii krajobrazowej – od szerokokątnych zoomów po bardziej uniwersalne konstrukcje. Niezależnie od tego, czy fotografujesz góry, wybrzeża czy miejskie pejzaże – znajdziesz tu sprzęt, który sprosta wymaganiom zarówno zawodowca, jak i pasjonata.
To druga część przeglądu najlepszych obiektywów do fotografii krajobrazowej dostępnych we wszystkich popularnych systemach. Tym razem skupię się na konstrukcjach od OM System, Nikona, Panasonica (L-Mount) oraz Tamrona. Znajdziecie tu zarówno klasyczne szerokokątne obiektywy idealne do fotografowania rozległych scenerii, jak i teleobiektywy, które świetnie sprawdzą się przy zdjęciach detali krajobrazu oraz w kompresji tła. Uwzględniłem również uniwersalne zoomy podróżnicze – doskonałe dla osób, które wolą zabrać w teren jeden wszechstronny obiektyw. W zestawieniu znalazły się zarówno profesjonalne, wysokiej klasy modele, jak i przystępne cenowo propozycje dla początkujących fotografów.
Najlepsze obiektywy do fotografii krajobrazowej — część 2
OM System M.Zuiko Digital ED 8–25 mm f/4 PRO
Ten obiektyw to bardzo uniwersalna propozycja pod fotografię krajobrazową i podróżniczą, która łączy zakres ogniskowych od ultra-szerokiego kąta (ekwiwalent 16 mm) do klasycznego standardu (ekwiwalent 50 mm) w jednym narzędziu.
Konstrukcyjnie obiektyw prezentuje się solidnie, większość obudowy wykonano z metalu. Całość została uszczelniona na najwyższym poziomie, zgodnie ze standardami linii PRO od OM System. To świetna wiadomość dla fotografów pracujących w trudnych warunkach pogodowych. Na tubusie znajdziemy przesuwany pierścień ostrości, który błyskawicznie przełącza tryby AF/MF i blokowany pierścień ogniskowych, który trzeba wysunąć do pozycji roboczej. Do dyspozycji jest też dodatkowy przycisk funkcyjny L-Fn, programowalny z poziomu aparatu. Podczas zmiany ogniskowej obiektyw wysuwa się, ale przedni element nie rotuje, co pozwala na bezproblemowe stosowanie filtrów. Gwint ma średnicę 72 mm – identyczną jak w innych PRO-obiektywach Olympusa (np. 12–100 mm czy 40–150 mm), co pozwala na łatwe dzielenie filtrów między szkłami.
Autofokus działa szybko, precyzyjnie i bardzo cicho, dzięki czemu obiektyw świetnie sprawdza się również przy filmowaniu i bardziej dynamicznym zdjęciach. Minimalna odległość ostrzenia wynosi 23 cm w całym zakresie ogniskowych, co umożliwia fotografowanie detali – zaskakująco bliskich jak na obiektyw szerokokątny. Warto zaznaczyć, że brakuje tu stabilizacji optycznej, ale w połączeniu z korpusami Olympusa ze stabilizacją matrycy (np. E-M1 Mark III, OM-1 itd.) uzyskujemy świetną wydajność w tym zakresie.
Jakość obrazu jest bardzo dobra: ostrość w centrum kadru od pełnej przysłony, dobre zachowanie na brzegach i kontrola aberracji. Obiektyw nie ma też większych problemów z odblaskami podczas pracy pod światło.
Olympus M.Zuiko 8–25 mm f/4 PRO to świetnie wykonany, uszczelniony i uniwersalny obiektyw szerokokątny, który w praktyce może zastąpić kilka innych szkieł w torbie. Idealny wybór dla fotografów podróżujących z systemem Micro 4/3, którzy cenią jakość obrazu, ergonomię i odporność sprzętu. Moim zdaniem jest to lepszy wybór pod fotografię krajobrazową, niż M.Zuiko Digital 7-14 mm f/2.8 ED PRO, który ma wypukłą przednią soczewkę utrudniająca pracę z filtrami i gorzej radzi sobie z pracą pod światło.
Ten obiektyw cechuje się kompaktową i lekką konstrukcją, co czyni go idealnym wyborem dla osób podróżujących. Jednocześnie oferuję jakość obrazu na poziomie innych obiektywów PRO od OM System, która powinna zadowolić nawet bardziej zaawansowanych użytkowników. Zakres ogniskowych 40-150 mm (ekwiwalent 80-300 mm na pełnej klatce) pozwala na fotografowanie detali krajobrazu, kompresję kadru, a nawet fotografowanie mniej płochliwych zwierząt.
Obiektyw został wykonany solidnie, głównie z metalu, z dużą dbałością o detale. Waga to zaledwie 382 g, co w połączeniu z niewielkimi rozmiarami daje poręczny zestaw – zwłaszcza w połączeniu z mniejszymi korpusami Micro 4/3. Uszczelnienia zgodne z linią PRO zapewniają pełną odporność na kurz, wilgoć i niskie temperatury, więc można na nim polegać nawet w trudnych warunkach.
Na tubusie znajduje się pierścień ostrości, ale bez charakterystycznego dla serii PRO mechanicznego przełącznika AF/MF – tryb ustawiany jest z poziomu body. Pierścień ogniskowych pracuje z dobrym oporem, ale obiektyw trzeba najpierw rozłożyć do pozycji roboczej. Po rozłożeniu obiektyw nie porusza się i nie rotuje podczas zmiany ogniskowej, więc nie ma problemu ze stosowaniem filtrów, a średnica filtra wynosi 62 mm.
Autofokus działa sprawnie i cicho, bez problemu radzi sobie z dynamicznymi tematami i filmowaniem, więc do fotografii krajobrazu również się sprawdzi. Minimalna odległość ostrzenia to 70 cm. Obiektyw nie współpracuje z telekonwerterami, co może być istotne dla fotografów przyrody lub sportu. Nie ma tu też stabilizacji optycznej, ale w połączeniu z nowymi korpusami Micro 4/3 nie jest to problemem. Jakość obrazu jest bardzo dobra – szczególnie biorąc pod uwagę rozmiar i zakres ogniskowych. Obiektyw zapewnia wysoką ostrość w całym kadrze już od w pełni otwartej przysłony.
OM System 40–150 mm f/4 PRO oferuje świetną jakość obrazu, uszczelnioną konstrukcję i kompaktowe wymiary. Jest idealną alternatywą dla większego i droższego M.Zuiko Digital 40-150 mm f/2.8 PRO, zwłaszcza dla osób, które nie potrzebują jasności f/2.8 i nie planują używać telekonwerterów.
OBIEKTYW OM SYSTEM M.ZUIKO DIGITAL ED 40-150MM F4.0 PRO
Ten obiektyw to jeden z najbardziej uniwersalnych zoomów w całym systemie Micro 4/3. Oferuje zakres ogniskowych odpowiadający 24–200 mm w pełnej klatce, zachowując przy tym stałą jasność f/4, uszczelnioną konstrukcję i wyjątkowo dobrą jakość optyczną.
Mimo rozbudowanego zakresu ogniskowych, obiektyw nie jest przesadnie duży ani ciężki – waży 561 g, a jego długość jest nadal rozsądna. Obudowa została wykonana z wysokiej jakości metalu, a całość spełnia standardy serii PRO: pełne uszczelnienia chronią przed kurzem, wodą i niskimi temperaturami. Na obudowie znajdziemy przycisk funkcyjny (L-Fn) oraz włącznik stabilizacji optycznej, co zwiększa wygodę pracy. Dodatkowo, pierścień ostrości wyposażony jest w mechaniczny przełącznik AF/MF, który umożliwia szybką zmianę trybu i precyzyjne ręczne ustawianie ostrości. Pierścień ogniskowych pracuje z dobrym oporem, obiektyw wysuwa się przy zmianie ogniskowej, ale robi to na rozsądna odległość. Średnica filtra to 72 mm, czyli taka sama jak w modelach 8–25 mm f/4 PRO czy 40–150 mm f/2.8 PRO, co ułatwia korzystanie z tych samych filtrów w całym zestawie.
Stabilizacja optyczna o skuteczności do 5 EV synchronizuje się z systemem stabilizacji w korpusie, co pozwala uzyskać jeszcze większą wydajność. To ogromna zaleta przy fotografowaniu z ręki – nawet na długich ogniskowych czy podczas filmowania. Minimalna odległość ostrzenia wynosi tylko 15 cm, co pozwala na wykonywanie sporych zbliżeń i fotografowanie detali.Autofokus działa szybko i pewnie, niezależnie od warunków.
Jakość obrazu jest bardzo dobra w całym zakresie zoomu – ostrość, brak problemów z aberracją chromatyczną i dobra praca pod światło to zalety tego obiektywu. Zazwyczaj uniwersalne obiektywy z dużym zakresem ogniskowych oferują przeciętną jakość optyki, tutaj tak nie jest. Olympus 12–100 mm f/4 IS PRO to jeden z najlepszych obiektywów podróżniczych w całym systemie Micro 4/3. Zastępuje kilka obiektywów, oferując jednocześnie wysoką jakość obrazu, skuteczną stabilizację i pełną odporność na warunki atmosferyczne. Jeśli chcesz ograniczyć swój zestaw do jednego zooma, to prawdopodobnie najlepszy wybór.
OBIEKTYW OM SYSTEM M. ZUIKO DIGITAL ED 12-100MM F/4 IS PRO
Ten szerokokątny zoom zaprojektowany z myślą o systemie Nikon Z to bardzo poręczna alternatywa dla większego i jaśniejszego 14–24 mm f/2.8. Kompaktowa obudowa, niska waga (485 g) i możliwość stosowania klasycznych filtrów 82 mm czynią z niego świetnego towarzysza w podróży i pracy w terenie.
Obiektyw wykonany jest z metalu i tworzywa, a całość jest uszczelniona, co pozwala na komfortowe użytkowanie w różnych warunkach atmosferycznych. Pierścień ogniskowych pracuje z dobrym oporem i należy go przesunąć, aby rozłożyć obiektyw do pozycji roboczej. To rozwiązanie pomaga zmniejszyć rozmiar obiektywu w transporcie. Pierścień ostrości jest dość mały i pracuje z niewielkim oporem, ale pewnie rzadko będziemy z niego korzystać.
Autofokus działa szybko, cicho i celnie. Ostrość można ustawiać już od 28 cm, co umożliwia fotografowanie mniejszych obiektów. Pomimo braku stabilizacji optycznej, w połączeniu z nowymi korpusami Nikona ze stabilizacja w body, obiektyw pozwala na skuteczną pracę z ręki.
Jakość obrazu jest bardzo dobra w centrum kadru, również na maksymalnie szerokim kącie. Na brzegach występuje lekkie pogorszenie ostrości, szczególnie przy otwartej przysłonie, ale można to skorygować przymykając obiektyw. Optyka w tym obiektywnie nie jest co prawda idealna, ale większość problemów pojawia się na dłuższych ogniskowych, z których w fotografii krajobrazowej będziemy korzystać rzadziej.
Nikkor Z 14–30 mm f/4 S to dobra opcja dla fotografów krajobrazu i podróżników, którzy potrzebują szerokiego kąta w lekkiej i kompaktowej formie. Możliwość używania standardowych filtrów, dobra jakość obrazu na najszerszej ogniskowej i uszczelniona konstrukcja, sprawiają, że to solidna propozycja w systemie Nikon Z.
To dobry obiektyw dla fotografów szukających uniwersalnego zooma z nieco większym zakresem niż klasyczne 24–70 mm, bez rezygnacji z dobrej jakości optycznej. Stałe światło f/4, rozsądna waga (630 g) i porządne wykonanie sprawiają, że to solidna propozycja do fotografii w podróży.
Obudowa łączy metal i wysokiej jakości tworzywo, a całość jest solidnie uszczelniona, co pozwala na komfortowe użytkowanie w trudniejszych warunkach pogodowych. Gwint na filtry to 77 mm, więc nie będzie problemów z ich używaniem. Obiektyw wyposażono w aż trzy pierścienie: ogniskowych, ostrości i funkcyjny (konfigurowalny z poziomu aparatu) – wszystkie pracują z bardzo przyjemnym, precyzyjnym oporem. Dodatkowo na obudowie znajduje się programowalny przycisk, do którego możemy przypisać często używaną przez nas funkcję.
Autofokus jest szybki, celny i niemal bezgłośny, dzięki czemu sprawdzi się zarówno w fotografii krajobrazowej jak i przy bardziej dynamicznych sytuacjach. Minimalna odległość ostrzenia to tylko 35 cm, co przy ogniskowej 120 mm pozwala uzyskać całkiem duże zbliżenia. Obiektyw nie ma stabilizacji optycznej.
Jeśli chodzi o jakość obrazu – obiektyw wypada dobrze pod względem ostrości już od w pełni otwartej przysłony. Trzeba go też pochwalić za przyzwoitą pracę pod światło. Dystorsja i winietowanie, czyli wady optyczne jakie mogą się pojawić, są standardowe dla zooma z dużym zakresem ogniskowych i możemy się ich pozbyć za pomocą profili korekcyjnych.
Nikkor Z 24–120 mm f/4 S to jeden z najbardziej uniwersalnych obiektywów w systemie Z – świetny wybór do zdjeć podróżniczych oraz do fotografii krajobrazowej nie wymagającej zastosowania bardzo szerokiego kąta. Ten jeden obiektyw zabrany w teren, pozwoli zrobić większość kadrów w podróży.
Ten uniwersalny zoom to idealna propozycja dla początkujących fotografów podróżniczych, którzy szukają jednego, lekkiego obiektywu do wszystkiego w rozsądnej cenie. Zakres 24–200 mm daje ogromną wszechstronność w fotografii krajobrazowej, zrobimy nim szerokie ujęcia ale i oddalone detale.
Konstrukcja pozostała zaskakująco kompaktowa i lekka – obiektyw waży tylko 570 g. Wykonany jest z tworzywa sztucznego, ale solidnie spasowany, z uszczelnieniami chroniącymi przed pyłem i wilgocią. Posiada gwint 67 mm, co umożliwia stosowanie niedużych filtrów. Na obudowie znajdziemy pierścień ogniskowych z blokadą, który zapobiega przypadkowemu wysunięciu podczas transportu, oraz pierścień ostrości, który niestety działa z dość małym oporem, co może utrudniać precyzyjne manualne ostrzenie. Na obiektywie nie znajdziemy też przełącznika AF/MF, trzeba to ustawienie zmieniać z poziomu aparatu. Obiektyw wysuwa się podczas zmiany ogniskowej, ale robi to na rozsądną odległość.
Obiektyw oferuje optyczną stabilizację o skuteczności 4,5 EV, która dobrze współpracuje z systemami stabilizacji matrycy w korpusach Nikona i ułatwia fotografowanie na dłuższych ogniskowych. Autofokus jest wystarczająco szybki i celny do fotografii krajobrazowej.
Jakość obrazu w centrum kadru jest zaskakująco dobra jak na amatorski zoom z dużym zakresem ogniskowych. Ostrość na brzegach wypada już trochę słabiej, ale przy takiej konstrukcji to normalne, mamy tu do czynienia z dosyć budżetowym obiektywem, więc pewne kompromisy w jakości obrazu muszą się pojawić.
Nikkor Z 24–200 mm f/4–6.3 VR to rozsądny wybór jako jeden obiektyw do wszystkiego – lekki, z dobrą stabilizacją i zadowalającą jakością obrazu w centrum. Dobry na początek przygody z fotografią krajobrazową, kiedy uniwersalność jest dla nas ważniejsza niż perfekcyjna jakość obrazu.
Ten kompaktowy i wyjątkowo lekki zoom dla systemu L-Mount to ciekawa propozycja dla osób szukających uniwersalnego obiektywu szerokokątnego do krajobrazów, architektury i podróży w rozsądnej cenie.
Obiektyw waży tylko 345 g, co jak na zoom pełnoklatkowy z zakresem od 14 mm jest naprawdę świetnym wynikiem. Konstrukcja wykonana jest z tworzywa, co pozwoliło zredukować wagę. Obiektyw sprawia wrażenie trochę plastikowego ale pierścienie pracują z dobrym oporem. Obudowa została uszczelniona, więc nadaje się do pracy w trudniejszych warunkach terenowych. Choć obiektyw nie ma wewnętrznego ogniskowania, to tubus nie wysuwa się poza obudowę podczas pracy, co ułatwia stosowanie filtrów. Gwint 77 mm pozwala na łatwe dopasowanie filtrów fotograficznych.
Autofokus działa szybko i sprawnie, bez problemu poradzi sobie ze zdjęciami krajobrazu. Obiektyw ustawia ostrość już 15 cm, co jest świętym wynikiem jak na pełnoklatkowy, szerokokątny zoom. Móżmy fotografować nim detale na 14 mm i osiągnąć ciekawą perspektywę.Nie znajdziemy w nim stabilizacji optycznej, ale możemy skorzystać ze stabilizacji matrycy w aparatach Lumix. Jakość obrazu jest rozsądna w swojej klasie cenowej, choć trzeba się liczyć z pewnymi kompromisami.
Lumix S 14–28 mm f/4–5.6 Macro to ciekawa propozycja dla osób, które szukają lekkiego, kompaktowego i uniwersalnego zooma szerokokątnego do pełnej klatki. Rozsądna cena sprawia, że to dobry wybór na początek przygody z fotografią krajobrazową dla posiadaczy aparatów Lumix. Jeśli jednak szukacie czegoś bardziej profesjonalnego, lepszego optycznie, to warto zwrócić uwagę na obiektyw Lumix S Pro 16-35 mm f/4.
Lumix S 28–200 mm f/4–7.1 Macro to uniwersalny zoom o kompaktowych rozmiarach i niezwykle niskiej wadze – zaledwie 413 gramów. To doskonały wybór dla amatorów i entuzjastów fotografii, którzy cenią lekki zestaw do podróży, a jednocześnie nie chcą rezygnować z szerokiego zakresu ogniskowych.
Obudowa wykonana jest z tworzywa ale została uszczelniona. Pierścień ostrości i ogniskowych pracują z dobrym oporem. Obiektyw wysuwa się podczas zmiany ogniskowej, ale robi to na niewielką odległość, jak na jego parametry. Na tubusie znajdziemy dwa przyciski, AF/MF i włącznik stabilizacji. Obiektyw korzysta z popularnego gwintu 67 mm, więc bez problemu znajdziemy do niego filtry.
Zakres ogniskowych 28–200 mm daje ogromne możliwości – od szerokich ujęć krajobrazowych, przez zdjęcia detali, aż po umiarkowany teleobiektyw. Wszystko to w obiektywie, który bez problemu mieści się w niewielkiej torbie fotograficznej i nie przeciąża plecaka – co dla wielu podróżników może być kluczowe. Obiektyw oferuje minimalną odległość ostrzenia wynoszącą jedynie 14 cm, co w połączeniu z dużym zakresem zoomu czyni go niezwykle wszechstronnym narzędziem, nie tylko do zdjęć krajobrazu ale też do fotografowania detali. Skuteczna stabilizacja optyczna o wydajności aż 6,5 EV wspierana przez system stabilizacji w korpusie, pozwala bezpiecznie fotografować z ręki nawet przy dłuższych czasach naświetlania.
Jak to bywa w przypadku zoomów z szerokim zakresem ogniskowych, trzeba liczyć się z pewnymi kompromisami w jakości optycznej. Środek kadru prezentuje się przyzwoicie, ale na brzegach mogą pojawiać się lekkie spadki ostrości. Jednak biorąc pod uwagę zakres, wagę i cenę obiektywu, trudno się do tego przesadnie przyczepić – to naturalna cena za uniwersalność.
Lumix S 28–200 mm f/4–7.1 Macro to świetny wybór dla osób szukających jednego, lekkiego i uniwersalnego obiektywu do wszystkiego – krajobrazów, detali, przyrody i codziennego dokumentowania podróży. Dzięki przystępnej cenie, kompaktowym rozmiarom i imponującej wszechstronności, stanowi świetne uzupełnienie systemu L-Mount, szczególnie dla początkujących i podróżników, którzy chcą ograniczyć liczbę noszonych obiektywów do minimum.
OBIEKTYW PANASONIC LUMIX S 28-200MM F/4-7.1 MACRO O.I.S.
W segmencie szerokokątnych obiektywów do pełnoklatkowych bezlusterkowców Sony, Tamron 17–28 mm f/2.8 Di III RXD wyróżnia się kompaktową konstrukcją, stałym światłem f/2.8 oraz bardzo korzystnym stosunkiem ceny do możliwości. To świetna propozycja dla fotografów krajobrazowych, którzy szukają jasnego, mobilnego szkła do pracy w terenie.
Obiektyw waży zaledwie 420 gramów, co czyni go jednym z najlżejszych ultra-szerokich zoomów f/2.8 dostępnych dla bagnetu Sony E. Dzięki temu jest idealnym kompanem na wędrówki, trekkingi i podróże, gdzie liczy się każdy gram sprzętu. Obudowa wykonana jest z tworzywa, ale sprawia solidne wrażenie i została uszczelniona, co daje poczucie bezpieczeństwa w zmiennych warunkach pogodowych. Tamron zastosował tu gwint filtrów 67 mm, co ułatwia stosowanie popularnych filtrów krajobrazowych (np. ND czy polaryzacyjnych). Przednia soczewka lekko porusza się wewnątrz obudowy podczas zmiany ogniskowej, ale całość nie wychodzi poza obudowę. Pierścienie pracują z dobrym oporem, ale na obudowie nie znajdziemy, żadnych dodatkowych przycisków.
Zakres ogniskowych 17–28 mm dobrze wpisuje się w potrzeby fotografii krajobrazowej, a stała przysłona f/2.8 pozwala pracować również w trudniejszych warunkach oświetleniowych i przy fotografii nocnej. Obiektyw oferuje dobrą jakość obrazu, szczególnie biorąc pod uwagę jego cenę. Zdjęcia są bardzo ostre zarówno na środku, jak i na brzegach kadru. Wady optyczne takie jak dystorsja, czy winietowanie, które mogą wystąpić, są standardowe w tego typu obiektywach i można je bez problemu skorygować w postprodukcji.
Autofokus jest szybki, cichy i precyzyjny. Minimalna odległość ostrzenia wynosi tylko 19 cm, o jest niezłym wynikiem i otwiera ciekawe możliwości fotografowania detali z szerokiej perspektywy. Obiektyw nie ma optycznej stabilizacji obrazu, jednak w połączeniu z korpusami Sony wyposażonymi w stabilizację matrycy, ten brak nie będzie mocno odczuwalny.
Tamron 17–28 mm f/2.8 Di III RXD to doskonały wybór dla fotografów krajobrazowych korzystających z systemu Sony FE, którzy szukają jasnego, szerokokątnego zooma w lekkiej i przystępnej cenowo formie. Dzięki świetnemu stosunkowi jakości do ceny, dobrej optyce i kompaktowej budowie, to jeden z najlepszych budżetowych wyborów w swojej klasie.
Dla użytkowników bezlusterkowców z matrycą APS-C, którzy poszukują jasnego, szerokokątnego zooma, Tamron 11–20 mm f/2.8 Di III-A RXD stanowi bardzo ciekawą i przystępną cenowo propozycję. Dzięki stałemu światłu f/2.8, kompaktowym wymiarom i dobrym osiągom optycznym, jest to uniwersalne szkło do fotografii krajobrazowej i podróżniczej.
Obiektyw waży zaledwie 335 gramów, a jego obudowa wykonana jest z tworzywa, które dobrze łączy niską wagę z solidnością konstrukcji. Mimo budżetowego charakteru, Tamron nie zrezygnował z uszczelnień, co czyni go odpowiednim wyborem do pracy w terenie i zmiennych warunkach pogodowych. Gwint 67 mm umożliwia stosowanie niedużych filtrów. Pierścienie pracują z odpowiednim oporem, obiektyw nie ma też wewnętrznego ogniskowania ale tylko delikatnie wysuwa się podczas zmiany ogniskowej. Wersja dla systemu Canon RF (APS-C) posiada fizyczny przełącznik AF/MF i port USB-C, który umożliwia aktualizacje firmware’u lub dostosowanie ustawień – czego brak w wersjach dla Sony czy Fujifilm.
Zakres ogniskowych 11–20 mm idealnie sprawdza się w fotografii krajobrazowej. Stała jasność f/2.8 pozwala na komfortową pracę po zmroku, a także efektywne rozmycie tła na szerokim kącie w ujęciach z bliska – minimalna odległość ostrzenia to tylko 15 cm. Autofocus działa sprawnie ale jego wydajność może się różnić, zależnie od systemu z jakim będziemy go używać. Obiektyw oferuje bardzo dobrą jakość obrazu, szczególnie w centrum kadru, biorąc pod uwagę jego cenę. Nie znajdziemy w nim stabilizacji obrazu, więc warto go używać z aparatami, które mają stabilizację na matrycy.
Tamron 11–20 mm f/2.8 Di III-A RXD to świetna opcja dla fotografów krajobrazu i podróżników korzystających z matryc APS-C, którzy chcą mieć lekki, jasny i niedrogi obiektyw szerokokątny. Za cenę około 3000–3400 zł dostajemy naprawdę solidny kawałek szkła, który dobrze sprawdzi się w terenie i na co dzień, zwłaszcza gdy zależy nam na mobilności. To dobry kompromis między jakością, wagą i ceną.
OBIEKTYW TAMRON 11-20MM F2.8 DI III-A RXD CANON RF
Tamron 28–300 mm f/4–7.1 Di III VC VXD oferuje szeroki zakres ogniskowych – od szerokiego kąta aż po teleobiektyw – przy kompaktowych wymiarach i niskiej wadze (610 g). To propozycja stworzona dla osób, które chcą zabrać jeden obiektyw i zrobić nim wiele różnorodnych kadrów.
Obiektyw został wykonany z dobrej jakości tworzywa, a jego gabaryty są naprawdę rozsądne jak na konstrukcję typu 28–300 mm. Gwint 67 mm pozwala łatwo stosować popularne filtry, a uszczelnienia czynią go bardziej odpornym na pracę w terenie. Na obudowie znajdziemy przycisk funkcyjny, blokadę pierścienia ogniskowej oraz port USB-C, co pozwala na aktualizację firmware’u czy konfigurację niektórych ustawień. Pierścień ogniskowych pracuje z dobrym oporem, za to pierścień ostrości chodzi trochę zbyt lekko. Obiektyw dosyć mocno wysuwa się na najdłuższej ogniskowej, ale można to wybaczyć przy takim zakresie.
Obiektyw został wyposażony w optyczną stabilizację o skuteczności do 5 EV, która sprawdza się podczas fotografowania z ręki na dłuższych ogniskowych. Autofokus pozwala na szybkie, ciche i precyzyjne ustawianie ostrości. Minimalna odległość ostrzenia to zaledwie 19 cm, co pozwala na ujęcia z bliska.
Optyka tego obiektywu jest przyzwoita, ale nie tak dobra, jak w przypadku obiektywów o węższym zakresie ogniskowych czy stałej jasności. Biorąc pod uwagę, że jest to obiektyw o rozsądnej cenie, kierowany raczej dla początkujących, to jakość obrazu jest zadowalająca.To dobry wybór dla amatorów, podróżników i osób, które cenią minimalizm sprzętowy. Mając jeden obiektyw, można zrealizować 90% zdjęć z podróży bez konieczności zmiany szkła. Nie jest to sprzęt dla purystów jakościowych, ale dla kogoś, kto szuka wszechstronności i wygody.
Tamron 28–300 mm f/4–7.1 Di III VC VXD to uniwersalne narzędzie o imponującym zakresie ogniskowych, kompaktowych rozmiarach i dobrym stosunku jakości do ceny. Sprawny AF, skuteczna stabilizacja i niewielka waga czynią go świetnym wyborem dla fotografów krajobrazu, którzy szukają sprzętu „do wszystkiego” na lekkie wyprawy i spacery z aparatem.
OBIEKTYW TAMRON 28-300MM F/4-7.1 DI III VC VXD SONY E
Fotograf i twórca wideo z wieloletnim doświadczeniem.
Specjalizuje się w fotografii przyrodniczej, krajobrazowej i
podróżniczej, ale równie dobrze odnajduje się w projektach
komercyjnych: od sesji motoryzacyjnych po fotografię reklamową i
architektoniczną. Od lat tworzy filmy na YouTube, gdzie nie tylko stoi za
kamerą, ale i przed nią, recenzując sprzęt fotograficzny i dzieląc się
praktycznymi poradami. Prowadzi też warsztaty i wykłady, a jego
prezentacje gościły na największych festiwalach fotograficznych i
podróżniczych. Ambasador marki Peak Design w Polsce. Fotografia to dla niego nie tylko praca, ale przede wszystkim sposób na opowiadanie historii i inspirowanie innych.