Testy

Sigma 16-28 mm f2.8 DG DN Contemporary – praktyczny test w podróży do Włoch

Krzysztof Basel / 22.06.2022

Sigma 16-28mm f2.8 DG DN Contemporary  zapowiada się na jeden z najciekawszych, małych, szerokokątnych zoomów do bezlusterkowców Sony. Zabrałem nowy obiektyw okolice Neapolu i Sorrento we Włoszech, aby przekonać się w praktyce, jak sprawdzi w swoim naturalnym środowisku: w czasie wakacyjnej podróży.

Sigma 16-28mm f2.8 DG DN Contemporary to nowy kompaktowy zoom ze stałym, jasnym światłem f/2.8, dedykowany do pełnoklatkowych aparatów bezlusterkowych. Jest dostępny z bagnetem Sony E i L-Mount. Obiektyw należy do linii Contemporary, podstawowej serii szkieł, które mają łączyć małe rozmiary, niską wagę z solidnym wykonaniem oraz wysoką jakością obrazu. Sprawdźmy, co ma do zaoferowania w praktyce. 

Sigma 16-28mm f2.8 DG DN Contemporary Sony E

Sigma 16-28mm f2.8 DG DN Contemporary Sony E

Sprawdź cenę
Fotoforma
Sigma 16-28mm F2.8 DG DN Contemporary L-mount

Sigma 16-28mm F2.8 DG DN Contemporary L-mount

Sprawdź cenę
Fotoforma

Prostota, małe rozmiary i niska waga

Z zewnątrz obiektyw prezentuje się niemal identycznie, jak inne zoomy tej serii. Prostota, półmatowy czarny, wyraźna struktura na pierścieniach to cechy, za które nowy zoom można polubić. Do tego obiektyw Sigma 16-28mm f2.8 DG DN waży zaledwie 450 g i jest tak mały (77.2 mm x 100.6 mm), że zmieści się w kieszeni. Jeszcze kilka lat temu, takie parametry byłoby nie do pomyślenia w przypadku tak szerokiego szkła.

Sigma 16-28mm f2.8 DG DN Contemporary - test
Sigma 16-28mm f2.8 DG DN Contemporary w parze z Sony A7 IV tworzą nieduży, ale potężny duet do fotografii podróżniczej. Fot. KB.

Wraz z wyglądającym niemal identycznie uniwersalnym zoomem Sigma 28-70mm F2.8 DG DN, stworzy duet o wadze zaledwie 920 g, który pozwala pokryć ultraszerokokątne i średnie ogniskowe. To idealne rozwiązanie dla podróżników, którzy cenią wysoką jakość obrazu i kompaktowe rozmiary.

Przykładowe obrobione zdjęcia / Sony A7 IV + Sigma 16-28mm f2.8 DG DN Contemporary, fot. KB.

Przykładowe obrobione zdjęcia / Sony A7 IV + Sigma 16-28mm f2.8 DG DN Contemporary, fot. KB.

Przykładowe obrobione zdjęcia / Sony A7 IV + Sigma 16-28mm f2.8 DG DN Contemporary, fot. KB.

Przykładowe obrobione zdjęcia / Sony A7 IV + Sigma 16-28mm f2.8 DG DN Contemporary, fot. KB.

Przykładowe obrobione zdjęcia / Sony A7 IV + Sigma 16-28mm f2.8 DG DN Contemporary, fot. KB.

Przykładowe obrobione zdjęcia / Sony A7 IV + Sigma 16-28mm f2.8 DG DN Contemporary, fot. KB.

Przykładowe obrobione zdjęcia / Sony A7 IV + Sigma 16-28mm f2.8 DG DN Contemporary, fot. KB.

Przykładowe obrobione zdjęcia / Sony A7 IV + Sigma 16-28mm f2.8 DG DN Contemporary, fot. KB.

Przykładowe obrobione zdjęcia / Sony A7 IV + Sigma 16-28mm f2.8 DG DN Contemporary, fot. KB.

Przykładowe obrobione zdjęcia / Sony A7 IV + Sigma 16-28mm f2.8 DG DN Contemporary, fot. KB.

Przykładowe obrobione zdjęcia / Sony A7 IV + Sigma 16-28mm f2.8 DG DN Contemporary, fot. KB.

Przykładowe obrobione zdjęcia / Sony A7 IV + Sigma 16-28mm f2.8 DG DN Contemporary, fot. KB.

Przykładowe obrobione zdjęcia / Sony A7 IV + Sigma 16-28mm f2.8 DG DN Contemporary, fot. KB.

Przykładowe obrobione zdjęcia / Sony A7 IV + Sigma 16-28mm f2.8 DG DN Contemporary, fot. KB.

Przykładowe obrobione zdjęcia / Sony A7 IV + Sigma 16-28mm f2.8 DG DN Contemporary, fot. KB.

Przykładowe obrobione zdjęcia / Sony A7 IV + Sigma 16-28mm f2.8 DG DN Contemporary, fot. KB.

Przykładowe obrobione zdjęcia / Sony A7 IV + Sigma 16-28mm f2.8 DG DN Contemporary, fot. KB.

Przykładowe obrobione zdjęcia / Sony A7 IV + Sigma 16-28mm f2.8 DG DN Contemporary, fot. KB.

Przykładowe obrobione zdjęcia / Sony A7 IV + Sigma 16-28mm f2.8 DG DN Contemporary, fot. KB.

Przykładowe obrobione zdjęcia / Sony A7 IV + Sigma 16-28mm f2.8 DG DN Contemporary, fot. KB.

Przykładowe obrobione zdjęcia / Sony A7 IV + Sigma 16-28mm f2.8 DG DN Contemporary, fot. KB.

Przykładowe obrobione zdjęcia / Sony A7 IV + Sigma 16-28mm f2.8 DG DN Contemporary, fot. KB.

Przykładowe obrobione zdjęcia / Sony A7 IV + Sigma 16-28mm f2.8 DG DN Contemporary, fot. KB.

Przykładowe obrobione zdjęcia / Sony A7 IV + Sigma 16-28mm f2.8 DG DN Contemporary, fot. KB.

Przykładowe obrobione zdjęcia / Sony A7 IV + Sigma 16-28mm f2.8 DG DN Contemporary, fot. KB.

Przykładowe obrobione zdjęcia / Sony A7 IV + Sigma 16-28mm f2.8 DG DN Contemporary, fot. KB.

To nie koniec dobrych wieści. Obiektyw jest wyposażony w wewnętrzny mechanizm zoomu, zatem nie zmienia swojej długości w trakcie zmiany ogniskowej. Środek ciężkości zooma zmienia się w niewielkim stopniu, dzięki czemu idealnie nadaje się do stosowania z gimbalem. Nie musimy się też martwić o efekt pompki, czyli zasysanie kurzu do wewnętrznej część zooma przy zmianie ogniskowej. Na obiektyw można nakręcać tradycyjne filtry fotograficzne o popularnej średnicy 72 mm. Szkoda, że nie jest to taka sama średnicy jak w Sigma 28-70mm F2.8. Konkurencyjne zoomy Tamron 17-28 i 28-75 mm f/2.8 mają identyczne średnice.

Pod względem wzornictwa czy ergonomii trudno się tu do czegoś większego doczepić. Warto jednak zwrócić uwagę na kilka słabszych konstrukcyjnych stron obiektywu. Obudowa zooma Sigma 16-28mm f2.8 DG DN została wykonana z wysokiej jakości tworzywa sztucznego, dzięki czemu konstrukcja jest tak lekka. Całość jest świetnie spakowana, ale dosyć łatwo zarysować. Przez zarysowanie rozumiem, że w miejscu przetarcia, widać błyszczący ślad. To oczywiście nic nowego dla tego typu konstrukcji, ale warto wiedzieć, że nie jest to obiektyw pancerny.

Sigma 16-28mm f2.8 DG DN Contemporary - test
Sigma 16-28mm f2.8 DG DN Contemporary mieści się w otwartej dłoni. Fot. KB.

Do tego zoom nie został w całości uszczelniony. Producent zastosował tu jedynie uszczelkę na bagnecie. Kompaktowa konstrukcja sprawia też, że obiektyw nie ma systemu stabilizacji obrazu, ale w szerokokątnym szkle, nie jest to specjalny problem. Na obudowie mamy też tylko jedną dźwignię na obudowie (zmiana AF/MF).

Jakość obrazu bardzo dobra, ale po korekcji

Sigma 16-28 mm f2.8 DG DN Contemporary jest naprawdę niedużym szkłem, zatem spodziewałem się, że jego wewnętrzna konstrukcja będzie dosyć prosta. Nic bardziej mylnego. W środku mamy 16 elementów w 11 grupach (5 soczewek FLD, 4 asferyczne). Przysłona ma 9 listków, maksymalna skala odwzorowania to 1:5.6, a minimalna odległość ostrzenia wynosi 25 cm.

Zdjęcie obrobione

Tak rozbudowy układ zapewnia wysoką jakość obrazu zarówno w centrum kadru jak i na jego brzegach. Obiektyw testowałem z Sony A7 IV, z którym autofokus pracował szybko, celnie i cicho. Nie zauważyłem problemów z focus breathing w wideo.

Winieta f/2.8

Winieta f/4

Winieta f/5.6

Winieta f/8

Winieta f/11

Winieta f/16

Winieta f/22

Bez korekcji obrazu w korpusie, obiektyw ma sporą dystorsję beczkową na szerokim kącie, która przechodzi w widoczną dystorsję poduszkową przy 28 mm. Do tego mocne winietowanie na f/2.8. Nie jest to jednak nic, czego bym się nie spodziewał i co realnie przeszkadza, ponieważ wystarczy włączyć system korekcji w aparacie, aby pozbyć się większości z tych przypadłości. Z korekcją jest dużo lepiej, chociaż winieta jest widoczna, to nie przeszkadza. Winieta przestaje być widoczna przy f/8, ale mocno spada już od f/4.

Winieta f/2.8 bez korekcji
Winieta f/2.8 z korekcją w korpusie

Aberracja chromatyczna często dolega małym, szerokokątnym obiektywom. I tu zaskoczenie — aberracja w tym szkle jest dobrze kontrolowana! To wielka zaleta tego szkła, szczególnie w kontekście nagrywania wideo, gdzie aberracja może być dużo większym problemem, niż w przypadku zdjęć. Nie zauważyłem też specjalnych problemów z flarami, odblaskami, a fotografowałem głównie we Włoszech, gdzie ani na chwilę nie zachodziło słońce.

Zdjęcie obrobione
Zdjęcie obrobione

Nowy zoom Sigma 16-28 mm f2.8 DG DN pozwala także na całkiem sensowne zdjęcia z bliska. To nie jest typowy obiektyw makro, ale kiedy zobaczymy piękne kwiaty gdzieś w górach w podróży, będziemy mogli wykonać całkiem fajne przybliżenia.

Rozmycie tła jest bardzo przyjemne, obiektyw potrafi wyraźnie odciąć obiekt od otoczenia. To przecież zoom f/2.8, co w połączeniu z pełną klatką, daje tak piękne rezultaty.

Sigma 16-28mm f2.8 DG DN Contemporary @28 mm f/2.8

Sigma 16-28mm f2.8 DG DN Contemporary @28 mm f/4

Sigma 16-28mm f2.8 DG DN Contemporary @28 mm f/5.6

Sigma 16-28mm f2.8 DG DN Contemporary @28 mm f/8

Sigma 16-28mm f2.8 DG DN Contemporary @28 mm f/11

Sigma 16-28mm f2.8 DG DN Contemporary @28 mm f/16

Sigma 16-28mm f2.8 DG DN Contemporary @28 mm f/22

Sigma 16-28mm f2.8 DG DN Contemporary jest stworzony do niezobowiązujących podróży

Sigma 16-28mm f2.8 DG DN Contemporary oferuje bardzo dobrą jakość obrazu, pełną szczegółów. Autofokus działa sprawnie, bokeh jest przyjemny, a kolory naturalne. Nie doskwiera aberracja, czy flary. Jest do tego jasny, lekki, mały, ma sensowna jakość wykonania i cenę.

Słabsze strony? Oczywiście są. Bez korekcji obrazu w korpusie, obiektyw ma sporą dystorsję beczkową na szerokim kącie, która przechodzi w widoczną dystorsję poduszkową przy 28 mm. Do tego mocne winietowanie na f/2.8. Nie jest to jednak nic, czego bym się nie spodziewał i co realnie przeszkadza, ponieważ wystarczy włączyć system korekcji w aparacie, aby mocno polepszyć sytuację. Podróżnicy mogą być nieco zawiedzeni brakiem pełnych uszczelnień, a blogerzy brakiem stabilizacji, ale to koszty miniaturyzacji i optymalizacji kosztów. 28 mm na długim końcu to nie klasyczne 35 mm, co oczywiście może przeszkadzać, ale coś za coś.

Sigma 16-28mm f2.8 DG DN Contemporary - test
Sigma 16-28mm f2.8 DG DN Contemporary jest stworzony do niezobowiązujących podróży. Fot. KB.

Poza tym to obiektyw zaprojektowany z myślą o współpracy z uniwersalnym zoomem Sigma 28-70mm F2.8 DG DN. Ten duet waży zaledwie 920 g, a pozwala pokryć ultraszerokokątne i średnie ogniskowe.

Sam zabrałem te dwa obiektywy razem z Sony A7 IV oraz dronem DJI Mini 3 Pro na kilka dni do Włoch. Takim zestawem mógłbym realizować nawet spore, podróżnicze zlecenia foto i wideo dla klienta, a co dopiero cieszyć się z ogromnych możliwości twórczych w czasie wakacyjnego wyjazdu. Cały ten sprzęt spokojnie zmieścił się w 10-litrowej torbie Peak Design Everyday Sling v2, co idealnie pokazuje, jakie możliwości dają dzisiaj nawet nieduże zestawy fotograficzne. W czasie mojego wyjazdu, taki zestaw sprawdził się idealnie, dając pełną swobodę twórczą, bez nadwyrężania pleców.

Zdjęcie obrobione
Zdjęcie obrobione

Obiektyw Sigma 16-28mm f2.8 DG DN Contemporary to dobry obiektyw do zdjęć krajobrazowych i podróżniczych, dla osób, które ceną kompaktowe rozmiary. Oczywiście można kupić stałoogniskowe, szerokokątne obiektywy z serii Sigma Art, które dadzą lepszą jakość obrazka, będą jaśniejsze i uszczelnione, ale kosztem sporych rozmiarów. Nowy zoom trafi też na listę najlepszych obiektywów do vlogowania. 16 mm f/2.8 to jedna z ulubionych ogniskowych do nagrywania samego siebie, a przecież możemy też możliwość przybliżenia i nagrania detali. Do tego mamy tu przystępną cenę ok. 4200 zł, która jest niemal identyczna, co jego główny konkurent Tamron 17-28 mm f/2.8 Di III RXD.

Przykładowe obrobione zdjęcia / Sony A7 IV + Sigma 16-28mm f2.8 DG DN Contemporary, fot. KB.
Przykładowe obrobione zdjęcia / Sony A7 IV + Sigma 16-28mm f2.8 DG DN Contemporary, fot. KB.

Sigma 16-28mm f2.8 DG DN Contemporary to nie jest obiektyw idealny, ale ustępstwa, na jakie trzeba pójść, aby uzyskać tak małe rozmiary, wagę i sensowną cenę, są nieduże. Dla większości twórców wręcz niezauważalne.

____

Wszystkie zdjęcia testowe w pełnej rozdzielczości bez obróbki można pobrać TUTAJDo testów wykorzystujemy profesjonalne karty pamięci marki Angelbird, które gwarantują niezawodność i bezpieczeństwo materiałów.

Sigma 16-28mm f2.8 DG DN Contemporary Sony E

Sigma 16-28mm f2.8 DG DN Contemporary Sony E

Sprawdź cenę
Fotoforma
Sigma 16-28mm F2.8 DG DN Contemporary L-mount

Sigma 16-28mm F2.8 DG DN Contemporary L-mount

Sprawdź cenę
Fotoforma

Krzysztof Basel

Dziennikarz, fotograf, twórca wideo z ponad 15-letnim stażem. Szef działu wideo w Spider's Web. Fan nowych technologii i nowych smaków z całego świata. Od lat związany z mediami foto i tech oraz branżą e-commerce. Przez niemal dekadę prowadził największy polski serwis o fotografii Fotoblogia.pl (Wirtualna Polska). Publikował w „Szerokim Kadrze", Digital Camera Polska, czy fotopolis.pl. Pracował też dla takich marek, jak Amazon, Allegro, Ceneo, Netguru, Divante czy TotalMoney.pl. Ceni szczery fotoreportaż, architektoniczny minimalizm, zdjęcia pokazujące prawdziwe życie, ale i intrygujące ujęcia z drona, dzięki którym odkrywa otaczający świat na nowo.

Więcej w kategorii: Testy

Poradniki

Zróbmy trochę dymu! Sesja, poradnik i test dymiarki SmokeGENIE

Testy

Zhiyun Molus X60 i X100: testujemy kompaktowy system oświetlenia LED

Testy

Zhiyun Crane 2S – recenzja. Gimbal legenda w nowej odsłonie

Rzetelne testy naszych specjalistów

Testy

3 Legged Thing Punks 2.0 – sprawdzamy nowe zbuntowane statywy

Poradniki

3 powody, dlaczego warto wybrać karty pamięci Angelbird

Testy

4 powody, dla których Fujifilm X-T4 to mistrz uniwersalności

Zapisz się do newslettera
i bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera