Zamknij

Aby zapewnić najwyższą jakość usług wykorzystujemy informacje przechowywane w przeglądarce internetowej. Sprawdź cel, warunki przechowywania lub dostępu do nich w Regulaminie i Polityce prywatności.

Logowanie Rejestracja
Odbitki online

FOTOGRAFIA SPORTOWA OLYMPUSEM OM-D

Zdjęcia sportowe należą do jednych z najbardziej widowiskowych i podziwianych pośród innych specjalizacji w fotografii. Fantastyczne ujęcia pędzących bolidów, skaczących do wody pływaków czy walczących o piłkę koszykarzy rozpalają wyobraźnię niejednego fotografa. Postanowiliśmy pomóc wam w realizacji marzeń. Pokażemy wam trzy sposoby na wykonanie efektownych zdjęć sportowych, którymi będziecie mogli pochwalić się w swoim portfolio.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA


Panning

Technika polegająca na panoramowaniu w celu efektownego oddania ruchu na zdjęciu (ang. panning) czyli w uproszczeniu śledzeniu aparatem ruchu fotografowanego obiektu. W ten sposób chcemy osiągnąć rozmycie tła z efektem ruchu oraz zamrozić pierwszy plan czyli poruszającego się sportowca. Taka technika fotografowania wymaga dużego doświadczenia, ponieważ ustawienie odpowiednich parametrów naświetlania będzie zależało od wielu czynników, z których najważniejszy jest szybkość z jaką poruszą się obiekt fotografowany. Do niej dobieramy odpowiedni czas ekspozycji w aparacie.

Do wykonania pierwszego zdjęcia wykorzystano aparat systemowy Olympus OM-D E-M5 II z obiektywem Olympus M.Zuiko 7-14/2.8 PRO. Aby osiągnąć zamierzony efekt fotograf ustawił się na zakręcie ścieżki leśnej w odległości od niej około 2.5 metra. Aparat w trakcie naświetlania zdjęcia prowadzony był od prawej do lewej strony kadru. Dłuższy czas naświetlania, tutaj 1/30 sekundy, pozwolił na wykonanie takiego ruchu na jednym zdjęciu. Przysłona f/6.3 została dobrana tak aby zapewniała odpowiednią głębię ostrości w miejscu śledzenia obiektu. Niestety oświetlenie w lesie było dość słabe, nie dopisywała pogoda, a dodatkowo liście drzew nie przepuszczały zbyt dużej ilości promieni dlatego czułość matrycy ustawiono na ISO 1600.

Tego typu zdjęcia łatwiej jest wykonywać w trybie zdjęć seryjnych, ponieważ w trakcie jednego przejazdu można zrobić nawet kilka zdjęć. Przy tak trudnej technice może okazać się, że tylko jedno z nich będzie zadowalające.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA


Druga fotografia została zrobiona tą samą techniką ale trochę inaczej. Tym razem odległość fotografa do jadącego rowerzysty była o wiele większa dlatego odpowiednim obiektywem był Olympus M.Zuiko 75/1.8. Czas naświetlania 1/30 sekundy, przysłona f/14, ISO 1600. Sportowiec jechał o wiele szybciej niż na pierwszym zdjęciu dlatego aby zamrozić ruch aparatem musiał być też krótszy.


OLYMPUS DIGITAL CAMERA


Zamrożenie ruchu

Ta technika teoretycznie wydaje się prostsza jednak wymaga użycia aparatu z superszybkim autofokusem. Chociaż jeszcze 30 lat temu do takiego luksusu jak automatyczne ustawianie ostrości nikt poważnie nie podchodził, najpewniejsze przecież było oko i ręka fotografa. Dzisiejszy AF w profesjonalnych aparatach to demon szybkości, poradzi sobie nawet z obiektami poruszającymi się z prędkością 200 km/h. Jednak do wykonania naszych zdjęć skaczącego rowerzysty fotograf wybrał Olympusa E-M10 II, który jest modelem podstawowym w serii OM-D. Okazuje się, że „dziesiątka” chociaż jest raczej modelem budżetowym to pod wieloma względami technicznymi nie ustępuje aparatom o wiele droższym.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA


Uchwycenie obiektu fotografowanego nie jest trudne jeśli w aparacie włączony jest AF Continious Tracking. Punkt ostrości „przypina się” do rowerzysty i śledzi jego ruch.

Do uzyskania ładnego rozmycie tła i spłaszczenie drugiego planu do tego typu zdjęć idealny będzie teleobiektyw. M,Zuiko 40-150/2.8 PRO to najjaśniejszy tele-zoom w ofercie Olympusa, a przysłona f/2.8 dla ogniskowej 150 mm daje naprawdę niewielką głębię ostrości przez co zdjęcia są efektowne i niesamowicie plastyczne.

Czas naświetlania powinien być proporcjonalny do ogniskowej obiektywu. Korzystając z teleobiektywu Olympusa 150 mm i aparatu z matrycą Micro 4/3, czas migawki musi wynosić minimum 1/150 sekundy. Niestety ekwiwalent takiego obiektywu w pełnej klatce to 300 mm i tu już minimalny czas naświetlania będzie 1/300 sekundy. A nie zawsze jest tyle światła aby stosować krótki i bardzo krótkie czasy naświetlania. Docenimy też inne dobrodziejstwo Olympusa OM-D z matrycą Micro 4/3, a mianowicie 5-osiową stabilizację obrazu. Nawet zdjęcia na czasie 1/30 sekundy z tak dużą ogniskową obiektywu będą nieporuszone. Ale to raczej ujęcia statyczne.

Do zamrożenia skaczącego rowerzysty fotograf wybrał krótsze czasy naświetlania, 1/1000 sekundy dla pierwszej serii i 1/320 sekundy dla drugiej. Pierwsza zrobiona została z większej odległości na ogniskowej 150 mm, druga trochę bliżej na ogniskowej 120 mm. Przysłona stała dla każdego ujęcia f/2.8.


OLYMPUS DIGITAL CAMERA


Zdjęcia z lampą błyskową

Wykorzystanie w plenerze lamp błyskowych pozwala na dowolne kreowanie oświetlenia sceny. Na przykład odpowiednie ustawienie źródła światła w kontrze wzmocni dramaturgię zdjęcia. Błysk także zamrozi ruch, nie trzeba więc stosować bardzo krótkich czasów naświetlania. Skracając czas naświetlania można za to zastąpić nierówne i kontrastowe światło dzienne błyskiem, a nad jego światłem jesteśmy już w stanie zapanować. Podsumowując, bardzo krótki czas naświetlania może spowodować ogólne niedoświetlenie sceny i wtedy w zastępstwie możemy wprowadzić światło lampy błyskowej .

Oświetlenie naszego planu to dwie lampy błyskowe z możliwością bezprzewodowego sterowana w podczerwieni Olympus FL-600R i mała lampa FL-LM3, która będzie założona na aparat. Całością fotograf steruje poprzez aparat Olympus E-M5 II, który posiada w menu opcję bezprzewodowego sterowania błyskiem. Praca każdej z  lamp może być skonfigurowana bezpośrednio w aparacie. Lampa FL-LM3 będzie pracowała w trybie Master, to znaczy jej błysk wyzwoli pozostałe lampy (FL-600R) ustawione w tryb Slave. Jednak to własnie dwie FL-600R są ustawione jako te, których światło modeluje scenę. Czas naświetlania 1/2500 sekundy (tryb FP w Olympusie) spowodował ogólnie zaciemnienie drugiego planu i w efekcie wrażenie wykonania zdjęcia w nocy.

Główna lampa ustawiona jest z lewej strony i oświetla pod kątem przód jadącego rowerzysty. Druga lampa podświetla jego sylwetkę tym samym tworząc ciekawy efekt dynamiki.

Teraz już tylko pozostaje czekać na przejeżdżającego rowerzystę.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA


Następne zdjęcie jest trochę oszukane. Fotograf nie wykonał tu zdjęcia sportowca w ruchu ale tylko markował ten ruch. Na pierwszy rzut oka to ujęcie wydaje się nawet bardziej dynamiczne, bo rowerzysta tak ostro wchodzi w zakręt, że aż prawie leży. Jednak to tylko złudzenie, zdjęcie jest statyczne, a sportowiec podpiera się łokciem o ziemię. To tylko przykład jak łatwo wyreżyserować ciekawe zdjęcie sportowe w warunkach studyjnych.


OLYMPUS DIGITAL CAMERA


Na ostatnim zdjęciu fotograf oświetla z dwóch stron skaczącego rowerzystę. Wszystkie elementy roweru i stroju są idealnie widoczne. Jednak to nie jedyny powód takiego ustawienia lamp błyskowych. Dzienne światło słoneczne nie oświetlało drzew i liści w tle. W naturalnym oświetleniu byłyby prawdopodobnie czarne przez co nieodpowiednie aby współgrały z kolorowym strojem rowerzysty. Oświetlenie liści ożywiło całą scenę.


OLYMPUS DIGITAL CAMERA


Film

Na koniec zapraszamy do obejrzenia filmy podsumowującego techniki fotografii sportowej. Zobaczycie jakim aparatem i obiektywem pracować, jak najłatwiej wybrać idealne ujęcie i przede wszystkim jak oddać na zdjęciu ducha sportu.

Do wykonania zdjęć wykorzystano aparaty :


oraz obiektywy:


i lampy błyskowe:


OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Napisz komentarz

ZAPISZ SIĘ NA NASZ NEWSLETTER!

Nasze Sklepy

Fotoforma Warszawa Andersa
Godziny otwarcia sklepu:
pon-pt 10:00-18:00
sob 10:00-15:00
Andersa 21
00-159 Warszawa
Fotoforma Warszawa Centrum
Godziny otwarcia sklepu:
pon-pt 9:00-19:00 sob 10:00-15:00
Sklep
Foto Laboratorium
tel. 22 850 00 22

Fotoforma Białystok
Godziny otwarcia sklepu:
pon-pt 09:00-17:00

Fotoforma Bielsko
Godziny otwarcia sklepu:

ODWIEDŹ NAS